راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

بیا تا قدر یکدیگر بدانیم.
ساعت ٦:٤٤ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: کارمند نمونه ،سرگذشت ،کارکنان ،منابع انسانی

هر کس را فکری در سر است و می‌تواند به مجموعه خود کمک کند. هر کارمندی به نوعی در خدمت ایریسا است. و نویسنده دیگر این وبلاگ آقای مشبکی هم از این موضوع مستثنی نیست....


من مشبکی را نمیشناسم و هویت او بر من آشکار نیست و نمیدانم که مرد است یا زن؟ قدیمی است یا جدیدی؟ و در کدامین بخش از شرکت مشغول به کار است. اما نوشته‌هایش را می‌خوانم و از آنها بر داشتم چنین است که میخواهد خدمتگذار ایریسا باشد. و میخواهد که محیطی پویا داشته باشیم. و همه را سرحال و پرکار میخواهد و سعی میکند که خیلی هم خودمانی بنویسد. و در همین رابطه است که طرح انتخاب بهترین ها را پیشنهاد داد و آن را پیگیری کرد و در نهایت سه نفر را از سه بخش شرکت به عنوان کارکنان نمونه معرفی کرد.

درست است که تعداد کمی در رآی گیری او شرکت کردند ولی انتخاب آنان درست بود و اگر حالا هم نظر کارکنان را راجع به آن سه نفر بپرسید. اکثریت این سه نفر را تآیید و قبول می کنند. آن سه نفر عبارت بودند از :

یک – خانم سهیلا کاوش که در بخش سیستم‌های اطلاعات کار میکند و محل کارش فولاد مبارکه است و بر روی سیستم‌های برنامه ریزی و مدیریت تولید کار میکند. او فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی اصفهان است و تجربه خوبی در سیستم‌های برنامه ریزی تولید دارد و مدیریتش به پرکاری و تلاش و تخصص او اذعان دارد. با انگیزه و تلاشگر است و راه پیشرفت او هم باز است و برایش آرزوی بهروزی هر چه بیشتر را دارم.

دو – آقای حسن کاویانی که تقریبآ از ابتدای تشکیل ایریسا به این شرکت آمده است. او بسیار زحمتکش است و تمام سوراخ و سمبه های کارخانه فولاد مبارکه را میداند و چشم بسته می‌تواند تمام نقاطی را که کابل‌کشی شده است بیابد. او در بخش شبکه کار کرده است و میکند و همه به زحمتکش بودن و صادق بودن و کم توقع بودن او اعتراف دارند. به او هم تبریک میگویم و برایش آرزوی سعادت دارم.

سه – آقای رضا امین صبوری که قبلا راننده شرکت بوده است و مدتی ایریسا را رها کرده و بعدآ به عنوان مسئول اطلاعات در ورودی دفتر اصفهان به کار مشغول شد. وظیفه شناس است و انگار که شرکت مال خودش است و آن را متعلق به خود می‌داند. دلسوز است و یک لحظه از کار غافل نیست. او همچون کامپیوتر Multi Task است و Time share است.  به همه سرویس میدهد و همه کارها را هم یادداشت میکند و هیچ کاری از قلمش نمیافتد. کار او خیلی زیاد است و به نظر من به او اجحاف میشود که اینقدر کار بر روی سرش ریخته اند. به او هم تبریک میگویم و برایش سلامت را از خدا خواهانم.

ای کاش از هر کدام یک عکس داشتم و درج میکردم تا همه کارکنان با آنها بیشتر آشنا شوند. اگر خودشان تمایل دارند و یا دوستانشان، عکس آنها را بفرستند تا در پایان همین مطلب بعدها درج کنم.

از آقای مشبکی میخواهم که سالی یکبار این روند انتخاب برترین ها را اجرا کنند، منتهی به روش علمی و یکسری پارامتر هم اعلام کنند تا کارشان از اعتبار بالاتری برخوردار باشد.

از همکاران خودم هم میخواهم که دست از بی اعتمادی و یا بی انگیزگی بردارند و در اینگونه موارد مشارکت کنند.

از مدیریت اداری مخصوصآ مدیریت امور اداری و توسعه منابع انسانی درخواست می‌کنم به اینگونه موارد اهمیت دهند و آن را پاس دارند و تشویق کنند. و چنانچه برایشان مقدور است و صلاح میدانند یک کادو و هدیه‌ای برای آن سه نفر ارسال کنند. راه دوری نمی‌رود و منافع آن به شرکت بر می‌گردد.

خلاصه باید اینگونه موارد و اینگونه کارکنان را قدر دانست و همچنین قدر شناسی کنیم از همکار خوبمان خانم مژگان ترکی که در فولاد مبارکه کار میکرد و در این ماه به افتخار بازنشستگی نائل شد. او اولآ زنی است که در ایریسا بازنشسته شد. قبلآ از این خانم محترم نوشته ام و از اینکه از این پس کمتر او را می‌بینیم احساس ناراحتی میکنم و به خاطرات خوش همکاری با ایشان دلخوش و مفتخریم و برایشان آرزوی سلامتی و سعادت و آرامش دوران بازنشستگی را داریم. خانم ترکی در سیستمهای حسایداری خبره بود و ایکاش رزومه ای مفصل از خودش مینوشت و برایم میفرستاد تا در این وبلاگ بگذارم و تجربه خود را باز می‌گفت تا شاید دیگران را به کار آید.

و انتظار دارم کسانی که افتخار همکاری با این همکار گرامی را داشتند جملاتی در وصف ایشان بنویسند و برای ثبت در تاریخ ایریسا در این وبلاگ بنویسند.

از قدرشناسی عبور کنم و به موارد دیگر بپردازم. که مدتی است در آنها تآخیر شده است. مدتهاست که قرار است کارت شناسائی برای کارکنان صادر شود و هنوز خبری نشده است. من نمیدانم مشکل چیست؟ ولی اگر اراده ای قوی برای انجام کار باشد میتوان زودتر این کار راحت را به پایان برد. حداقل روشن کنید مشکل و سختی کار در کجاست؟ شاید یکنفر راه حلی ارائه داد. مطمئن باشید اگر مشکلات صادقانه با کارکنان در میان گذاشته شوند، دوستان راه حلی برای آن دارند.

مورد دیگر عدم اطلاع رسانی توسط بخشهای فنی است. مثلآ این روز ها ویروسی(myporno)  آمده است که هنوز ویروس یاب آن پیدا نشده و نمیتوانند آن را از بین ببرند. ولی راه پیشگیری از شیوع آن وجود دارد. ولی بخشی که مسئولیت این کار را دارد یک اطلاع رسانی به تمام کارکنان نکرده است. ویروسی که وسوسه انگیز است و هر کس آن را اجرا کند گرفتار شود و گرفتاری نهائی اش برای شرکت و بخش شبکه و تعمیر کاران است. و حتی خود تعمیرکاران هم در رابطه با آموزش به کارکنان اطلاع رسانی نکرده اند. من مانده ام که به راستی چرا ما غافلیم؟  آنقدر مشغول کار هستیم که از جوانب آن غفلت کرده‌ایم. و به حاشیه‌های مهم اهمیت نمی‌دهیم.

و آخرین خواهش من از مدیریت ارشد و فولاد مبارکه این است که هدف از خرید سهام ایریسا و مالک شدن 70 درصدی ایریسا را روشن کنید و بگوئید که می‌خواهید چه کنید؟ انتظار شما از ایریسا چیست؟ و می‌خواهید با ایریسا چه کار کنید؟ برنامه‌تان چیست؟ اگر این موارد روشن و شفاف سازی نشوند شاهد دلسردی کارکنان و مدیران میانی و سردرگمی آنان خواهیم شد و در نهایت فرار نیروهای توانا و متخصص را شاهد خواهیم بود. به امید رشد و تعالی ایریسا و خدمت به کشور ایران اسلامی.