راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

فولاد خوزستان کارفرمائی با نمره بیست
ساعت ٧:۳٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٥ آبان ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: کارکنان ،امتیازات کار در ایریسا ،کارمند نمونه ،منابع انسانی

هر چند که از گلایه خوشم نمی آید. ولی واقعیتی است دردناک که هیچکدام از همکاران نگفتند که بالاخره ملاک ارزیابی آنها از کارفرمایان چیست. و کدامین کارفرما برایشان بهترین است و کدام کارفرما بهترین نیست....


براستی دلیل این بی پاسخی و بی توجهی چیست؟ و ما را چه میشود؟ آیا درست و خوب است که من هم قهر کنم و دیگر ننویسم. من این عدم همکاری را نمی فهمم. و نمیتوانم آن را توجیه کنم. ناراحتی همکاران از چیست؟ این بی تفاوتی از کجا میآید؟ و آنچه را که حدس میزنم فعلاً بر زبان جاری نمی کنم تا وقتش برسد. علی الحساب تا وقتی 50 کامنت بر روی این پست دریافت نکنم مطلبی نخواهم نوشت.

مورد دومی که باید اشاره کنم این است که بعضی ها کامنت میگذارند. کامنتی که من نمیتوانم آن را تأیید کنم ولی خیلی دلم میخواهد جواب آنها را بدهم. در اینگونه موارد اگر ایمیل مستعاری برای خود معرفی کنند میتوانم کامنت آنها را بی پاسخ نگذارم. اما بپردازم به موضوع این پست.

همانگونه که کارفرمایان , پیمانکاران خود را ارزیابی میکنند و به آنها نمره میدهند و بر اساس ارزیابی انجام شده به آنها کار میدهند, پیمانکاران هم بالعکس باید در انتخاب کارفرمای خود ملاک هائی داشته باشند و بر اساس آن اقدام کنند. ولی براستی ما چگونه باید کارفرمایان را ارزیابی کنیم و چه مواردی باید برای ما مهم باشد؟

در این رابطه باید تحقیق کرد و به مقالات و تحقیقات علمی مراجعه کرد ولی من بدون مراجعه به هیچ کجا مواردی را ذکر میکنم:

الف : کارفرما باید پیمانکار و کارکنان او را شریک تجاری خود بداند و باور داشته باشد که او آمده است تا مشکلی از کارفرما حل کند و باری از دوش او بردارد.

ب : کارکنان کارفرما باید با کارکنان پیمانکار تعامل و همکاری کامل داشته و به آنان اعتماد کنند.

ج: کارفرمای محترم باید مشکل و مسئله پیمانکار را مسئله خود بداند.

د: کارفرما باید صورت و ضعیت­های پیمانکار را به موقع تآیید کند و نسبت به پرداخت آن اقدام زودهنگام داشته باشد.

ه: موارد رفاهی لازم را در اختیار کارکنان پیمانکار بگذارند. مثل مهمانسرا , وسیله ایاب و ذهاب و ...

و: موارد دیگر را شما برایم شماره کنید.

ما تعداد زیادی مدیر پروژه داریم که با کارفرمایان مختلف کار کرده اند و میتوانند مصادیقی برای موارد فوق بیان کنند. من از بین تمام پیمانکاران نمره بیست را به شرکت فولاد خوزستان میدهم به دو دلیل که در ذیل بدان اشاره میکنم:

یک : شرکت فولاد خوزستان همه ماه ها حقوق کارکنان ایریسا را که در آن پروژه بطور تمام وقت کار میکنند همزمان با حقوق کارکنان فولاد خوزستان میپردازد و مبالغ پرداختی را از صورت وضعیتهای ایریسا کسر میکند. آفرین بر آن مدیر و مدیریتی که این فکر بکر و بسیار جالب و  ابتکار را به خرج داده است که باید به آنان تبریک گفت.

دو : شرکت فولاد خوزستان به کارکنان ایریسا مقیم در پروژه , پاداش تولید میدهد و میگوید آنان هم در دسترسی فولاد خوزستان به اهداف تولید نقش دارند. آفرین بر آن کسانی که چنین تفکرات سازنده دارند.

با این دو مورد آیا به من حق میدهید که بهترین نمره را به فولاد خوزستان بدهم؟ شرکتی که پرداخت های خود به ایریسا را هم به موقع انجام میدهد. و ما کارفرمایانی داریم که همچنان برای آنها هزینه میکنیم و آنان بدهی خود را به موقع پرداخت نمیکنند. اسم نمی برم ولی شاید روزی مجبور شوم نام ببرم. کارفرمائی که درک نمیکند ایریسا ملزم است حقوق کارکنان خود را سر ماه بطور نقد بپردازد و آن کارفرما همچنان انتطار دارد که ایریسا نیروهایش را سیل آسا برای رفع مشکلات او به مآموریت گسیل کند. این کارفرما هم برای ما مطلوب نیست. باید از اسب مرده آنان پیاده شد و به اسب مرده برای سواری شلاق نزد.

و در اینجا به یاد می آورم و خاطرنشان می کنم که مدیریت فولاد مبارکه هم اگر همچون فولاد خوزستان موارد یک و دو را برای کارکنان شرکت ایریسا قائل بود, هیچ کارمندی از ایریسا هوس رفتن به فولاد مبارکه نمیکرد و امروز برای همه افراد و طرفین درگیر بهتر بود و همه از آن منتفع می شدند. ولی افسوس که چنین نشد. و اینکه در آینده چه پیش خواهد آمد را خدا میداند.