راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

توضیح آقای مهندس نجف آبادی در رابطه با تاک بن و IPSO
ساعت ۱:۱٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٠ تیر ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: سرگذشت ،تاریخچه ایریسا ،پروژه ها ،کارکنان

پیرو دو پست قبلی , به عرض میرسانم که آقای مهندس ایرج نجف آبادی معاونت محترم سیستم های اطلاعات شرکت ایریسا زحمت کشیده و چندین ساعت وقت گذاشته و جوابیه ای برای من و جهت روشن شدن اذهان همکاران و خوانندگان ارسال کرده اند.

ضمن تشکر از زحمات ایشان و اعتمادی که بر من کرده اند, متن کامل نامه ایشان را برایتان درج میکنم و امیدوارم که همه ما با همدلی و همفکری دست در دست یکدیگر گذاریم و برای شرکت ایریسا کار صادقانه انجام دهیم و در دراز مدت از آن بهره مند شویم باشد که خدمتی به صنعت مملکت کرده باشیم. و از هر کس که کامنتی میگذارد خواهش میکنم بدون حب و بغض و بر اساس عدالت و انصاف برای پیشرفت شرکت و برون رفت از مشکلات بنویسد که همه ما در برابر یکدیگر و خدای بزرگ مسئولیم. اگر با نیت پاک بنویسیم مطمئناً مزد آن را خواهیم گرفت. و اما متن نامه دوست قدیمی که واقعاً دوستش دارم به قرار زیر است:


جناب آقای احمد آقا، دوست عزیز ، با این مواردی که در مورد آقای یزدانی نوشته بودید بایستی به شما خیلی نزدیک شده باشم و شما را شناخته باشم ولی دوست ندارم در این مورد تجسسی انجام دهم و شما فعالیت خودتان را صادقانه انجام دهید.

ولی لازم دانستم که در مورد IPSO و شرکت تاک بن اطلاعات خودم را بطور کامل برای شما بنویسم. هر کجا را که صلاح دانستید می‌توانید بنام بنده اعلام فرمائید. در ضمن اطلاعات فنی Detail را آقایان  مهندس مسیبی، گیوه چی و سرکار خانم‌کاوش بهتر می توانند برای شما توضیح دهند.

سیستم برنامه ریزی فولاد مبارکه که توسط ایلوا طراحی و پیاده سازی  شده بود بصورت دستی و مکانیزه بود و واحدها برنامه ریزی تولید مجزا داشتند و برنامه ریزی بلند مدت نیز کاملا" دستی بود و از سطح هفتگی به بعد مکانیزه می شد که آن هم عمدتاً توسط افراد مجرب اجرا می شد و این تجربه نیز از ایتالیایی ها به همکاران ایرانی انتقال داده شده است. حالا چه مقدار از آن اجرا می شود کاملا" مشخص نیست.

بعد از اینکه این نواقص عمدتا" توسط آقای مهندس مسیبی مطرح گردید ایشان از سرکار خانم مهندس کاوش که بعنوان مهندس صنایع در گروه تولید فولادمبارکه مشغول بکار شده بودند خواستند که در این مورد با همکاری آقای مهندس گیوه چی بررسی های لازم را انجام دهند و چندین جلسه و سمینار برای واحد PPC فولادمبارکه و بهره برداری گذاشته تا اثبات کردند که برنامه ریزی فولادمبارکه نیاز به بازنگری و ارتقاء دارد. دراین راستا مدل ماشین لودینگ که در برنامه ریزی هفتگی استفاده می شد. توسط آقایان مهندس مسیبی و مهندس گیوه چی شروع و طراحی و پیاده سازی و بعد از سختی های فراوان عملیاتی شد . عملیاتی کردن سیستم در فولادمبارکه از سخت ترین کارها می باشد ولی با توجه باینکه در آن زمان قرارداد نگهداری را داشتیم از نظر بودجه و هزینه قابل قبول بود. ولی در وضعیت کنونی یکی از ریسک های بزرگ پروژه ارتقاء می باشد.

بعد از آن آقای مسیبی و سرکار خانم کاوش و آقای گیوه چی شروع به یک بررسی نمودند که فولادسازان بزرگ در اروپا و سایر دنیا چگونه برنامه ریزی را انجام می‌دهند و پس از بررسی شرکتی را پیدا کردند بنام AIS که مقر آن در اتریش و تخصص آن ارائه سیستم های برنامه ریزی نورد گرم، فولادسازی، برنامه ریزی بلند و میان مدت و هفتگی و کاملا" بصورت هم پیوند بود که طی یک جلسه بازهم اطلاعات بدست آمده از نرم افزارهای آنها برای فولادمبارکه در یک جلسه 2 ساعته در سالن آموزش طبقه همکف ساختمان مرکزی فولاد مبارکه توسط سرکار خانم کاووش و آقای مسیبی  ارائه گردید و مدیران PPC نواحی مختلف تولیدی و بهره برداری هم حضور داشتند  و علاقمند شدند با امکانات بیشتر این سیستم ها آشنا شوند.

در این راستا شرکت ایریسا برای اینکه بتواند ادعا کند که از نظر فنی و اجرائی توان تولید چنین نرم افزارهایی که بتواند برنامه ریزی تولید ولادمبارکه را ارتقاء دهد و کمبودها را برطرف کند را دارد شروع به نیاز سنجی و بررسی کمبودها کردند و یک مجموعه از ماژول های برنامه ریزی را تحت نام IPSO که مخفف Integrated  Planning & Scheduling Optimizer  می باشد را  کنار هم گذاشت که بتواند نیازهای شرکت فولادمبارکه را پاسخگو باشد.

در این فاصله شرکت ایریسا با شرکت AIS اتریشی ارتباط برقرار کرد و با مجوز شرکت فولادمبارکه اطلاعات سایت تولیدی و نیازها را برای آن ها ارسال نمود و از آن ها درخواست کرد که با هزینه شرکت فولادمبارکه  طی یک سفر از فولادمبارکه بازدیدی داشته باشند و یک بررسی اجمالی انجام دهند و سپس پیشنهاد تجاری خودشان را ارائه نمایند. پس از حضور این کارشناسان در مجتمع فولادمبارکه و بررسی نیازها طی جلسات متعدد و چند روز با حضور تیم های برنامه ریزی و کنترل تولید شرکت ایریسا در  فولادمبارکه و کارشناسان PPC و نواحی فولادمبارکه این نتیجه حاصل شد که یک قرارداد شناخت وضعیت موجود با شرکت AIS منعقد گردد و پس از آن, آنها پیشنهاد قیمت ارائه نمایند.

پس از گذشت مدتی این قرارداد منعقد شد و 4 نفر از کارشناسان شرکت AIs به مدت 10 روز در مجتمع فولادمبارکه حضور داشتند و شناخت وضعیت موجود و نیازها را انجام دادند و بعد از آن قرار شد یک تیم کارشناسی از شرکت فولادمبارکه باتفاق 4 نفر از کارشناسان شرکت ایریسا به مدت حدوداً 10 روز به اروپا بروند تا پروژه هایی را که توسط شرکت AIs در کارخانجات فولادسازی اروپا انجام شده است را ببینند و بالاخره این سفر در اسفند ماه 1389  انجام شد.

بعد از اولین حضور تیم AIs در شرکت فولادمبارکه، شرکت ایریسا یک تیم کارشناسی به مدیریت آقای مهندس مسیبی که در آن زمان مدیر اجرایی پروژه فولادمبارکه بودند تشکیل داد و قرار شد یکی از ماژول ها به نام HSM برای برنامه ریزی تولید نورد گرم بصورت پایلوت بعنوان یک پروژه تحقیقاتی انجام دهد که شاید بتوانیم یک رقیب برای شرکت AIS باشیم و یا حداقل شرکت ایریسا را بعنوان یک شرکتی که در این زمینه ها هم صاحب نظر است قبول نمایند . لذا در این ارتباط از آقای مهندس یداله پور که در آن زمان بعنوان یک فارغ التحصیل نابغه از دانشگاه صنعتی اصفهان فارغ التحصیل و پروژه پایانی ایشان در ارتباط با مدل های برنامه ریزی تولید نورد گرم بود و با آقای دکتر بیجاری در یک پروژه تحقیقاتی که از طرف  مرکز تحقیقات فولادمبارکه به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شده بود همکاری می کردند تا بتوانند یک مدل برنامه ریزی تولید بهینه  داشته باشند ولی همان طور که می دانید کارهای تحقیقاتی دانشگاه عمدتا" به پایان نخواهند رسید و عملیاتی نخواهند شد. لذا از ایشان درخواست گردید  تا در اجرای این پروژه پایلوت با شرکت ایریسا همکاری داشته باشند. در ضمن ایشان مدل پیشنهادی برای برنامه ریزی تولید را  بعنوان یک مقاله علمی برای مجله   ISA فرستاده بودند که پذیرفته و ثبت شده  و به چاپ هم رسیده بود . تیم پروژه تشکیل گردید و با همکاری تیم نورد گرم شرکت ایریسا  و  برنامه نویس های شرکت ایریسا کار شروع شد طراحی توسط شرکت ایریسا و طراحی مدل هم توسط آقای مهندس یدالله پور و در  بخش گرافیک آن جهت قابل مقایسه بودن با نرم افزار AIS از خدمات مرحوم آقازاده استفاده گردید و آن نرم افزار را در سفر بعدی که کارشناسان AIS به فولاد مبارکه آمدند ارائه نمودیم و برای شرکت AIS جالب بود که شرکت ایریسا این توانایی را دارد. لذا در پیشنهاد خودشان شرکت ایریسا را بعنوان همکار اصلی پذیرفتند چونکه هم سیستم های فولادمبارکه را می شناخت و هم توان تولید چنین نرم افزارهایی را داشت . در این ارتباط با توجه به توان فنی و مدل سازی آقای یداله پور و همکارانش که همگی از نخبگان و شاگردان ممتاز دوره دکتری و یا فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه صنعتی اصفهان بودند و در زمینه مدل سازی اطلاعات آکادمیک بسیار خوبی هم داشته و در ضمن افرادی بودند که خصلت کارمند شدن را نداشتند و قصد داشتند برای خودشان شرکتی تأسیس و شروع به فعالیت نمایند؛ با پیشنهاد آقای مسیبی شرکت ایریسا با این افراد به نمایندگی آقای مهندس یداله پور که در این فاصله هم با سرکار خانم مهندس کاوش ازدواج کردند وارد مذاکره شد و این توافقات به سختی انجام شد چونکه آن ها اعتقاد داشتند با توجه به دانشی که دارند و نیاز بازار کشور می توانند در صنعت کشور جایی برای خودشان پیدا کنند و خودشان را از شرکت آذرجم اسپادانا که گاها" قراردادهای خوبی با فولادمبارکه و حتی با شرکت ایریسا در واحد اتوماسیون برای اجرای مدل های پروژه PCS داشتند و توسط خانم عتیقه چیان (همسر آقای ترکش مدیرعامل شرکت آذرجم اسپادانا) داشتند کمتر نمی بینند که الحق از نظر فنی هم به آن ها خواهند رسید.

پس از یک سال مذاکره و پیگیری در اواخر سال 88 این شرکت به این ترکیب به ثبت رسید .

51% شرکت ایریسا 9% سهام آزاد در اختیار شرکت ایریسا و 40% بین این افراد که بنیان گذار بودند و قرار است در شرکت تاک بن مشغول بکار شوند تقسیم شده. 9% سهام آزاد در وضعیت کنونی به نمایندگی از طرف شرکت در اختیار آقای مهندس رضا اخوان می باشد و ایشان هم عضو هیئت مدیره شرکت تاک بن هستند و بنده هم (نجف آبادی) به نمایندگی از طرف شرکت بعنوان رئیس هیئت مدیره و آقای دکتر مهنام بعنوان سهامدار عضو هیئت مدیره هستند و آقای مهندس یداله پور هم مدیرعامل هستند.

از ابتدا تا پایان سال 1390 هم یک قرارداد باز 140 میلیون تومان با شرکت ایریسا داشته اند و در پروژه های سایپا کاشان در بخش مدل های MRP با آقای مهندس گیوه چی همکاری داشته اند که مبلغ دستورکار آن ها حدود 35 میلیون تومان بوده است. در پروژه فولادغرب آسیا در برنامه ریزی بلند مدت و مدل برنامه ریزی هفتگی نورد سرد همکاری داشتند و فکر کنم مبلغ دستورکار آن ها حدود 50 میلیون تومان بوده است . در ضمن نمی دانم آن همکاری که برای شما نوشته بود مگر در شرکت ایریسا برنامه نویس وجود ندارد؟ نمی دانم شما و یا همکاران دیگر اینقدر ساده و ساده اندیش هستند که باور می کنند؟ همکارانی در شرکت تاک بن هستند همگی دارای تخصص مهندسی صنایع و مدل ساز هستند و در قرارداد دستورکار آن ها قید شده که فقط طراحی مدل و اعلام نیاز ورودی و خروجی است و تمامی فعالیت های طراحی ساختار Data، ERD و همچنین تمامی ساخت (برنامه نویسی) در تعهد شرکت ایریسا می باشد و آنها قرار نیست برنامه نویسی انجام دهند.

در ارتباط با فلسفه مشارکت شرکت ایریسا با این شرکت لازم است مطالبی را ارائه نمایم :

1-    بعد از نیاز به استفاده از مهندسی  صنایع برای مدل سازی و نوآوری در برنامه ریزی و استفاده از مهندسی صنایع در بازنگری فرایندها و مطالعه فرایندهای روز دنیا و مقایسه آن ها با فرایندهایی که شرکت ایریسا در توسعه سیستم ها بکار می برد نیاز به ایجاد یک واحد مهندسی صنایع داشتیم تا در مورد بررسی فرایندهای کسب و کار و مدل سازی و استفاده از اطلاعات ایجاد شده توسط سیستم های اطلاعاتی، مطالعاتی را انجام دهیم تا بتوانیم برای مدیران ارشد ارزش های اقتصادی که می توانند این سیستم ها و اطلاعات ایجاد شده توسط آن ها برای سازمان ایجاد نماید ارزیابی نمایند.

در این فاصله (سال 1387) افرادی که با همدیگر کار می کردند و عمدتا" هم دانشگاهی و هم دوره بودند تصمیم گرفته بودند یک شرکت مهندسی صنایع تشکیل دهند و به ثبت برسانند. یک بخشی از کار را هم پیش برده بودند با پیشنهاد آقای مهندس مسیبی جلساتی با آقای مهندس یداله پور و همکارانش گذاشته شد که بتوانیم با همدیگر همکاری داشته باشیم. از طرف دیگر جذب چنین افرادی در استاندارد شرکت ایریسا نبود و جذب آن ها بعنوان کارشناس شرکت ایریسا امکان پذیر نبود لذا به آنها پیشنهاد مشارکت دادیم که یک شرکت با ترکیب سهام تشکیل گردد. البته در تمام این مذاکرات نظرات آقای ارباب شیرانی مدیرعامل وقت را هم داشتیم . در مذاکرات اولیه نفرات اصلی شرکت تاک بن تمایل به مشارکت با شرکت ایریسا داشتند ولی  در حد 20 تا 30 سهام متعلق به شرکت ایریسا و بقیه  متعلق به همکاران بنیان گذار شرکت باشد که پس از چندماه مذاکره پذیرفتند که شرکت ایریسا بایستی سهام غالب را داشته باشد (بیشتر از 51 درصد). لذا بعد از حدود یک سال در اواخر سال 1388 شرایط بصورت شرکت ایریسا با 51 درصد سهام و 9 درصد سهام آزاد که فعلا" در اختیار شرکت ایریسا می باشد و 40 درصد بقیه هم در اختیار 5 نفر از بنیانگزاران شرکت می باشد، و در نهایت این ترکیب سهام مورد توافق قرار گرفت .

و اما در ارتباط با موارد ذکر شده در راه ایریسا هر یک از همکاران نوشته یا اطلاعات کافی نداشته و یا مغرضانه قضاوت کرده اند. با توجه به اینکه در جلساتی که با تیم برنامه ریزی و کنترل تولید داشته ایم شرایط شرکت تاک بن و همکاری در این تیم را مطرح کردیم. از نظر توان علمی و آکادمیکی بسیار افراد توانمند هستند و با تجربه همکاران شرکت ایریسا در شناخت وضعیت موجود سیستم های برنامه ریزی و کنترل تولید می توانند با همدیگر نتالیج خوبی را برای شرکت فولادمبارکه و ایریسا داشته باشند.

البته بایستی یادآوری نمایم که با حضور این تیم و افراد جدید داریم تلاش می کنیم که بتوانیم تغییراتی در طراحی نسبت به روش فعلی داشته باشیم و دراین مورد بعضی از همکاران از تغییر خوششان نمی آید.

که البته این از ماهیت کار ما است ولی تعدادی از همکاران تمایل به این کار ندارند که بایستی با تشویق و ترغیب و فشار این کار مهم را انجام داد. بخاطر آینده شرکت و حیثیت کاری  و افتخار شرکت فولاد مبارکه لازم است یادآوری نمایم که صورت های مالی سال 89و90 این شرکت را از امور مالی آقای یزدانپرست دریافت نمایند تاکنون بعلت نوپا بودن شرکت هیچ هزینه ای تحت عنوان حق شرکت در جلسات هیئت مدیره و یا پاداش هیئت مدیره به هیچکس پرداخت نشده است.

در خاتمه لازم به تذکر است اینگونه موارد را مطرح نمودم تا توضیحات لازم را داده باشم و اینگونه شایع پراکنی نکنند و موارد خودشان را تحت عنوان حفاظت از منافع شرکت مطرح نکنند. تعدادی از این افراد حاضر نیستند به دیگران آموزش دهند و همکاری داشته باشند و این تجربه خودشان را چند دستی حفظ کرده اند. لذا موافق با این روش ها نیستند.

شرکت تاک بن در حال حاظر قرار است در پروژه ارتقاء سیستم های برنامه ریزی تولید فولاد مبارکه با محوریت شرکت ایریسا همکاری داشته باشند و فعلاء هم 4 نفر از کارشناسان این شرکت در محل ساختمان شماره 4 شرکت با گروه تولید و با مدیریت آقای مهندس فرهنگ همکاری می نمایند.

در خاتمه ضمن تشکر لازم به ذکر است که این افراد همگی کسب و کار شرکت ایریسا را خوب می شناسند و نقاط قوت و ضعف را هم خوب می دانند و قرار نیست دانش شرکت را به تاراج بگذارند و دلشان برای شرکت کمتر از کسی نمی سوزد لذا درصورتیکه نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید اطلاع رسانی نمائید از طریق ایمیل و یا هر طریق دیگری که می دانید حتی هرکدام از همکاران که اطلاعات دیگری دارند می توانند مستقیماً مراجعه نمایند و با هم دیگر تبادل اطلاعات داشته باشیم در ضمن در صورت های مالی شرکت تاک بن می توانید ببینید که حقوق مدیر عامل یاسایرین چقدر است و افرادی که نگران دانش هستند بایستی تلاش کنند برای ارائه نظزیه های جدید و پذیرش تغییرات و گرنه دیگران گوی سبقت را خواهند ربود.