راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

نامه دوم آقای آزرمگین
ساعت ۱:٠٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٥ امرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: نامه ها ،سرگذشت ،کارکنان ،منابع انسانی

این آقای آزرمگین هم مرا تنبل و شرمنده می کند. 2 شماره است که او مینویسد و من هم از خدا خواسته , نوشته او را نشر میدهم و خودم را راحت میکنم. زحمات و دلسوزی او را پاس میدارم . نامه دوم او هم علمی است و هم عملی . ای کاش همه دانش آموختگان ما که در خارج تحصیل می کنند همچون او باشند. با عشق و علاقه تحصیل کرده است. و حالا یافته ها و آموخته های خود را در اختیار ایریسا قرار داده است.

مدیریت او علمی است و یکی از نیازهای امروز ایریسا همین است. ما از عدم مدیریت علمی در تمام بخش های فنی و ستادی رنج می بریم و این را خودمان هم نمیدانیم. و امروز ایریسا به مدیرانی نیاز دارد که به مدیریت علمی باور داشته و در جهت پیاده سازی آن اقدام نمایند. بدون رودربایستی میگویم از روز اول ایریسا بطور سنتی اداره شده است و همین موجب مشکلات آن بوده است.

میخواهم مقدمه ام را کوتاه کنم تا به نامه بسیار مفصل و طولانی آقای آزرمگین برسیم. اما ناگزیر به بیان مطلب هستم و آن اینکه نوشتن در وبلاگ کافی نیست. آقای آزرمگین باید پیشنهاد خود را با مدیر عامل محترم شرکت و در کمیته مدیران مطرح کند و یک یا چند کار گروه بطور منسجم برای بحث و پیاده سازی پیشنهاد ایشان با تصویب مدیریت شرکت دست به اقدام بزنند. انشاالله که چنین شود... نامه دوم ایشان را با دقت و حوصله در چندین نوبت در ادامه مطلب بخوانید:


با سلام

 از اینکه نامه قبل را در وبلاگ خود انتشار دادید تشکر می کنم. به نظر می آید برای همفکر شدن با همکاران، وبلاگ شما بسیار می تواند کمک نماید. لذا نامه دیگری نوشته ام که به پیوست ارسال می گردد. امید دارم که این فعالیتها بتواند کمی به سرعت در بهبود شرایط شرکت کمک نماید.

 با تشکر

آزرمگین

 با سلام

سخن اول

یادگیری از بزرگان، فارغ از نژاد و دین و مسلکشان، توصیه شده است. زمانی که صحبت از راستگویی، درستکاری و اهمیت به هم نوع می شود، در تمام ادیان و مسلک ها، این مسئله یکسان بوده و به عنوان کلید حل مشکلات و دوری از بدی ها مطرح می باشد. حال، پیامبران گفته باشند و یا انسان های معمولی از هر دین و آیین و نژاد، این موارد یکسان است.

از طرف دیگر، علم مدیریت، برگرفته از رویدادهای واقعی در زندگی بشریت است. زمانی که در دنیای غرب هم درستکاری، راستگویی و شفافیت را کلید حل مشکلات و شایسته سالاری می دانند، وقتی 1400 سال پیش و چندین هزار سال پیش هم، همین نکته را بیان نموده اند، نشان از تشابه ریشه بشری است. این قوانین در همه شرایط و جوامع یکسان جواب می دهد.

در نظر داشته باشید، که سفرکردن در اسلام توصیه شده است. در نظر داشته باشید که یادگیری از بزرگان از هر دیار و آیین، توصیه شده است. حتی در قرآن، داستان انسان هایی از دیگر دیارها و آیین ها برای عبرت آموزی مطرح شده است. با دیدن سرنوشت دیگران و خواندن تجربیاتشان، این امکان وجود خواهد داشت تا ما راه اشتباه دیگران را دوباره طی نکنیم و از دست آوردهای ایشان بهره ببریم. دلیل موفقیت لشگرهای کوچک و بی تجربه مسلمانان بر لشگرهای ایرانی و دیگر قوم ها که تا دندان مسلح بوده و فرماندهان کارآزموده داشتند چه بود؟ آیا به جز اعتقاداتشان، چیز دیگری می توانست این موفقیت را رقم بزند؟ آیا عرب هایی که در زیر سلطه برده داری بودند و از کمترین امکانات بهره می بردند، برای اعمال تغییر در زندگیشان، ایده ها و چشم اندازهایی که در قرآن هست را دست نیافتنی و دور از تصور دانسته و همراهی نکردند؟

تمام حرفهای ادیان الهی و کلیه مسلک ها، تعریف چشم انداز، اهداف کوتاه مدت و برنامه برای رسیدن به آن اهداف و چشم انداز است. فرق نمی کند چه سالی، ولی از هزاران سال پیش هم این رویه اجرا شده است. آنانی موفق بوده اند که این چشم انداز را لبیک گفته و پای در راه رسیدن به آن اهداف گذاشته اند. برنامه ریزی نموده و در اجرای آن ثابت قدم بوده اند. موفق بوده اند تا زمانی که به دنبال چشم انداز قدم برداشته اند و نفع شخصی خود را در نفع گروه دیده اند. از خود شروع کرده اند و به دیگران هم اهمیت داده اند. از خود گذشته اند و به دیگران اندیشیده اند.

مطالعه کنید. زندگی نامه بخوانید. به راهکار بیاندیشید. پیشنهاد دهید. در اجرای پیشنهاد خود پیش قدم شوید. در مراحل اجرا ارزیابی کنید. اصلاح کنید و این راه را ادامه دهید.

 سخن دوم

راهکار تقویت شرکت چیست؟ شرکت ما دارای بنیه های محکم و استواری است. این شرکت زیرساخت های مدیریتی قوی دارد. کارهای زیادی در سالهای گذشته انجام شده است. تنها نقطه ضعف آن به نتیجه نرساندن بسیاری از اقدام های مثبت انجام شده در مدیریت شرکت بوده است. جالب اینجاست که موارد به نتیجه رسیده بسیار مثبت و موفق بوده است. به عنوان مثال برنامه استراتژیک در امور اتوماسیون صنعتی توانسته است ایشان را به اهداف تعیین شده برساند. لازم بذکر است موارد مطرح در این سند، توسط بسیاری از همکاران در زمانهای مختلف مطرح گردیده و بعضا اجرایی نیز شده است. حتی اکنون در برنامه های استراتژیک شرکت ردپایی از آنها را می توان یافت.

در این میان، توجه به نیروی انسانی و فرهنگ سازمانی، تاحدی ضعیف بوده است. با درنظر گرفتن عمده سرمایه شرکت که همان نیروی انسانی متخصص می باشد، این توجه ناکافی بزرگترین ضربه را به شرکت می زند. حال چه باید کرد؟

مباحث تئوری زیادی وجود دارد. در اینجا می خواهیم عملی تر صحبت کنیم. قبل از آن باید بگویم که هیچ کاری بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست. هیچ برنامه ای بدون ارزیابی، مسیر تعیین شده را طی ننموده و اصلاح های لازم را به موقع دریافت نمی نماید. برای هر کاری باید نقطه رسیدن را مشخص نموده و برای آن برنامه ریزی کرد.

دقت داشته باشید که همیشه نمی توان همه را راضی نگه داشت. لیکن باید تلاش نمود تا این رضایت بدست آید. با توجه به عارضه هایی که بارها و بارها مطرح گردیده است و در نقشه استراتژی تهیه شده برای شرکت کاملا شفاف است، اقدام های زیر ضروری به نظر می رسد:

  • توجه ویژه به مقوله نیروی انسانی
  • تمرکز بر روی کسب و کارهای متمایز در بازار (حرکت در اقیانوس آبی)
  • تغییر در برنامه کسب و کار و روش تحصیل درآمد شرکت متناسب با هر واحد تجاری

توجه به نیروی انسانی

یعنی چه؟ اولین سوال که باید بپرسیم این است که چند ساعت در هفته، ماه و یا سال، واقعاً متعلق به نیروی انسانی است؟ شاید بعضی از مدیران زمان زیادی را اعلام نمایند. اما این زمان ها اثربخش است؟ زمانی که باید برای نیروی انسانی صرف شود، زمانی است که در آن مسائل ایشان ریشه یابی شده و برای آن راهکار یافته و اجرا می گردد. راهکاری مختص نیروی انسانی ارائه شده و به خوبی برای ایشان تشریح می گردد. زمانی که برای توجیه کردن و راضی کردن ناراضی ها صرف می شود، اثربخش نیست.

برای مسائل و مشکلات نیروی انسانی باید فکر کرده، راهکار یافته و برای اجرای آن باید برنامه اجرایی ایجاد کرد.

مهمترین دغدغه نیروی انسانی چیست؟ :

  • برخورد شفاف و یکسان
  • اطلاع رسانی به موقع و یکسان
  • احساس اهمیت داشتن
  • مسیر مشخص و روشن
  • تقسیم کار صحیح
  • ارتقاء مشخص با پارامترهای مشخص
  • تقدیر و تشکر
  • پرداخت مناسب

یک کارمند باید بداند که قوانین و روش های شرکت چیست. باید احساس کند که با وی در هر مرتبه و جایگاهی، در همه حوزه ها شامل مزایا، اطلاع رسانی ها و ... به صورت عادلانه برخورد می گردد (تئوری برابری). باید دیده شود. باید بابت فعالیت هایش از وی تقدیر شود. باید بداند که در چه صورتی از مزایا، پاداش و ارتقاء برخوردار می شود. باید بداند به چه سمتی می خواهد حرکت کند و انتظارات شرکت و مدیریت از وی چیست. باید بتواند خود را ارزیابی کند. و در نهایت باید احساس اهمیت کند. چه باید کرد؟

  1. تعیین شغل ها و مسیرهای شغلی و اطلاع رسانی به موقع از بدو استخدام
  2. حرکت قدم به قدم با نیروی انسانی در مسیر رشد (هدف گذاری سالیانه با تک تک نیروی انسانی و ارزیابی سالیانه بر اساس اهداف)
  3. ارائه بازخورد رودرو و با امکان اعتراض بر اساس دوره مشخص
  4. اجرای ارزیابی 360 درجه و ایجاد فضای برابر در ارزیابی ها (مدیران و کارمندان هر دو باید امکان ارزیابی هم را داشته باشند؛ دوره زمانی ارزیابی باید مشخص بوده و به آن پای بند بود درغیر اینصورت اعتماد خدشه دار میشود)
  5. برخورد تخصصی با هر شغل (مدیریت هم تخصص است و باید به صورت تخصصی ارزیابی شود، مدیر هم یک کارشناس است که باید از درجه کارشناس تا کارشناس خبره درجه بندی و ارزیابی شود و به مانند هر کارشناس دیگر مسیر رشد خود را طی نماید)
  6. تدوین پارامترهای ارزیابی برای پاداش و تقدیر بر اساس انتظارات از نیروی انسانی (به عنوان مثال جانشین پروری و انتقال دانش، نوآوری، کار گروهی)
  7. تقدیر شفاف بر اساس پارامترها به صورت دوره ای در شرکت
  8. ثبت کامل فعالیتهای اشخاص و ارزیابی عملکرد (برای شروع از تعداد کمی پارامتر می توان استفاده نمود)
  9. برگزاری جلسات دوره ای برای تقدیر، تودیع و بررسی مسائل و مشکلات هر بخش

10. مشارکت دادن کلیه افراد در تصمیم گیری ها

11. استخدام افراد بر اساس شرح شغل و مسیر رشد مشخص بصورت کاملاً روشن

12. انجام آموزش های تخصصی و عمومی شامل مدیریت برخود، مدیریت انگیزه و ...

13. ایجاد فضای رشد برابر با یکسان دیدن و ارزیابی یکسان تخصص ها (مدیریت و کارشناسی)

در امور شبکه و زیرساخت، مواردی از این آیتم ها را تاکنون انجام داده ایم. روش ارزیابی بر اساس اهداف که مکمل ارزیابی 360 درجه می باشد در حال حاضر آماده استفاده می باشد. مسیرهای شغلی و رشد تهیه و ارائه شده اند. برنامه هایی برای هدفمند نمودن پاداش ها بر اساس پارامترهایی که نیروی کارشناسی باید به سمت آن سوق داده شوند تهیه شده است و در چند مورد اجرا گردیده است. فضای رشد در ساختار جدید فراهم شده است. جوانان فرصت نشان دادن خودشان را بیش از پیش یافته اند. کلیه کارکنان می توانند ایده های خود را برای تعریف محصول جدید ارائه نمایند و در صورت مناسب بودن تا مسئولیت آن محصول پیشرفت نمایند. تحقیق و توسعه جدی تر پیش می رود. کمیته تحول نیز بر اساس برنامه های تعیین شده جدی تر در حرکت است. کارکنان، فرصت ارائه نظرات خود را چه از طریق پیشنهادات و چه از طریق امکان یک ارائه در سال در مقابل کلیه مدیران میانی در امور شبکه و زیرساخت را دارند. امور پروژه ها تشکیل شده است و فرآیندهای آن توسط مسئول امور پروژه ها تهیه و درحال پیگیری است. امید است این حرکت ادامه یافته و کاستی های آن در طی زمان و با مشارکت همکاران برطرف گردد.

 تمرکز بر روی کسب و کارهای متمایز در بازار

نگاه به تغییرات بازار از اهمیت ویژه در حفظ پویایی سازمان برخوردار بوده و بقاء آن را تضمین خواهد نمود. فعالیت در زمینه های مختلف و حرکت در اقیانوس قرمز که رقبای زیادی دارند، حاشیه سود سازمان را کاهش داده و انرژی آن را می گیرد. تمرکز بر روی بازارها و محصولاتی که ورود به آن برای رقبا آسان نیست و شرکت به دلیل مزیت های خاص امکان فعالیت در آن را دارد، سال ها سود سرشار را برای شرکت تضمین می نماید. موارد زیر باید در این خصوص مورد بررسی قرار بگیرد.

  • انتخاب محصول و پروژه ها بر اساس اهداف استراتژیک شرکت
  • تحقیق بازار قبل از تصمیم برای اجرای یک پروژه
  • انجام فعالیت ها و پروژه ها به شرط هم راستا بودن با اهداف و برنامه های استراتژیک
  • ایجاد تمایز در بازار با تحقیق رقبا
  • تمرکز بر روی تعداد متناسبی از محصولات نسبت به توانایی ها و نیروی انسانی شرکت
  • تعریف برنامه های بازرگانی، شامل طول عمر محصولات
  • حذف محصولات کم بازده و دارای رقبای زیاد
  • تمرکز بر روی توسعه بازار به صورت تخصصی

تعریف یک محصول و دوره عمر آن نیازمند برنامه ریزی دقیق می باشد. توجه به تحقیق بازار شامل محصول و رقبا، تعریف مشخصات محصول شامل ویژگی ها، ترویج، کانال ها و روش فروش و قیمت گذاری، پیش بینی فروش و محاسبات مالی شامل سرمایه گذاری و نقطه سربه سر مالی و میزان سود مورد انتظار از موارد مهم در این فعالیت می باشد.

اقدام های عملی این فعالیت چیست؟:

  1. تهیه برنامه بازرگانی هر محصول و یا خدمت
  2. تعیین روال بررسی و تصویب سرمایه گذاری در هر محصول، خدمت و یا پروژه
  3. تهیه برنامه فروش به ازای هر محصول
  4. ارزیابی هر محصول بر اساس برنامه فروش
  5. تدوین روال حذف هر محصول
  6. ایجاد CRM قوی برای ارتباط مستمر با مشتریان

 تغییر در برنامه کسب و کار و روش تحصیل درآمد شرکت متناسب با هر واحد تجاری

بسیاری از شرکت های بزرگ در دنیا، که توانسته اند سالیان دراز به فعالیت خود ادامه دهند، در طول دوران فعالیت خود، مدل های مختلف کسب و کار را تجربه نموده اند. از تغییر در ماموریت سازمان گرفته تا روش تحصیل درآمد، متناسب با تغییرات بازار، تغییرات ساختاری در کسب و کار خود ایجاد نموده اند. به عنوان مثال شرکت گوگل از یک فروشنده نتایج جستجو، به موتور جستجو و تحصیل درآمد از تبلیغات تغییر روش داد و بزرگی امروز آن مرهون تصمیم به موقع مدیریت آن بود. حذف بسیاری از محصولات شرکت اپل پس از بازگشت استیو جابز و تمرکز بر روی هسته اصلی آن شرکت که سیستم عامل مکینتاش و کامپیوتر مک بود و تغییر مسیر به سمت صنعت موسیقی و استفاده از iCloud، منجر به افزایش سرمایه شرکت از 5 میلیارد دلار به 105 میلیارد دلار شد.

به نظر می آید، شرکت باید درخصوص کسب و کار، تصمیم های جدی بگیرد. در این خصوص موارد زیر می تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

  • بررسی ماموریت و چشم انداز سازمان و اعمال تغییر در صورت نیاز
  • بررسی روش تحصیل درآمد شرکت (تغییر از پروژه ای، محصول سفارشی، فروش محصول به فروش خدمات، راهکار، اجاره خدمات، فروش Package)
  • بررسی محصولات، راهکارها و خدمات از نظر همخوانی با روش کسب و کار سازمان
  • بررسی روش کاهش رقابت در بازار با افزایش ارتباطات کاری
  • بررسی روش ایجاد Holding برای انتقال محصولات و خدمات خارج از ماموریت و چشم انداز سازمان

اقدام های عملیاتی که می تواند انجام بگیرد شامل موارد زیر است:

  1. تغییر چشم انداز سازمان به نوآوری، تولید و ارائه خدمات فن آوری اطلاعات با هدف کمک به توسعه صنعت در کشور به صورت طراز اول در دنیا
  2. فروش و اجاره خدمات به صورت پردازش ابری به مشتریان
  3. عقد قرارداد و تفاهم نامه های همکاری با رقبا و تعیین سهم مشخص بازار
  4. تأمین کلیه بخش های یک محصول شامل تجهیزات و خدمات با هدف تمرکز بر روی تعداد محصول کم
  5. ایجاد شرکت های زیرمجموعه و انتقال کسب و کارهایی که سودآور هستند لیکن هزینه های آن به صرفه شرکت مادر نیست.
  6. جدی تر شدن مباحث نوآوری، تحقیق و توسعه و بومی سازی

سخن نهایی

سایمون سینک (2009) در سایت TED.com از رهبرانی سخن می گوید که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده اند. از مارتین لوترکینگ تا شرکت اپل همه از یک استراتژی استفاده کرده اند:

The goal is not to do business with anybody who needs what you have; The goal is to do business with people who believe what you believe.

هدف، تجارت با آدم هایی نیست که به آنچه داری احتیاج دارند، هدف تجارت با کسانی است که به آنچه تو اعتقاد داری اعتقاد دارند.

در این صورت است که برای انجام کارها، کسی به دنبال فقط مادیات آن نیست. شبانه روز کار می کند و عرق می ریزد تا به هدف برسد. چون به آن اعتقاد دارد.

People don’t buy what you do; they buy why you do it. And, if you talk about what you believe, you will attract those who believe what you believe.

مردم آنچه انجام می دهی را نمی خرند، بلکه چرا آن را انجام می دهی را می خرند. و اگر درباره آنچه اعتقاد داری و دلیل آنچه انجام می دهی صحبت کنی، کسانی را جذب خواهی کرد که به آنچه اعتقاد داری، اعتقاد دارند.

وی در داستانی از برادران رایت، می گوید هیچکدام از گروهی که با هم کار می کردند سواد دانشگاهی نداشتند. هیچ کدام برای حقوق سرماه کار نمی کردند. بلکه برای هدفی که داشتند عرق می ریختند. در همان زمان، بسیاری دیگر با بودجه های زیادی سرگرم ساخت هواپیما بودند. لیکن آدمهایی که دور ایشان بودند برای دریافت حقوقشان کار می کردند. زمانی که بودجه ایشان تمام شد، از کار دست کشیدند و این زمانی بود که برادران رایت توانستند پرواز کنند.

انتظار ندارم که همه کسانی که مطالب من را می خوانند با من یکسان فکر کنند. ولی می توان برآیند افکار مختلف را به واسطه همفکری ایجاد نموده و نیرویی قوی برای حرکت به سمت تعالی ایجاد نمود. از آنهایی که با من همفکر هستند، می خواهم تا دست به دست هم دهیم. اگر به ایجاد شرکتی واقعاً بین المللی اعتقاد داریم، اگر می خواهیم محیطی شاداب، پویا و رو به جلو ایجاد نماییم، اگر می خواهیم که یک روز به گذشته خود بیش از آنچه امروز بدست آورده ایم، افتخار کنیم، به تک تک آنچه انجام نداده ایم فکر کنیم. به فرصت هایی که پیش رو داریم فکر  کنیم. لحظه لحظه کنار هم بودن را غنیمت شمرده و با هم آنچه را که باور داریم درست است بسازیم.

هیچ دسیسه و دست های پشت پرده ای نمی تواند آرزوی ما برای ساخت دنیای بهتر برای خودمان را از ما بگیرد. تفکر دسیسه برای کسانی وجود دارد که خود را در دنیای روبرویشان تنها می بینند. در اسلام، نماز به جماعت توصیه شده است. جماعت به معنای اتحاد افرادی است که به سمت یک اعتقاد مشترک سجده می کنند. این اتحاد شکستنی نیست.

موفق و پیروز باشید.