راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

طرح مسئله بومی سازی
ساعت ۱٢:٢٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: کارکنان ،منابع انسانی ،نامه ها ،سرگذشت

حوصله نوشتن نداشتم. حالا هم که مینویسم پایان روز 14 مرداد است. و نمیدانم که آیا برای صبح روز 15 مرداد آماده میشود یا خیر. چندین روز است که فکر میکنم چه بنویسم؟ موضوعاتی هم در سرم هست. اما پروراندن موضوع چیز دیگری است. اصولا برای نوشتن به چه چیزی نیاز است؟....


شاید انگیزه  بهترین دلیل برای نوشتن باشد و انگیزه ها متفاوت است. بعضی وقتها آدم برای مطرح کردن خود مینویسد. بعضی وقتها برای بهبود امور مینویسد چون بهبود و پیشرفت را دوست دارد. بعضی وقت ها میخواهد اندیشه و صاحب  اندیشه ای را منکوب کند چون حقد و حسد و کینه او را به حرکت وا میدارد.  آری در نوشتن, هم انگیزه های پاک مطرح است و هم انگیزه های ناپاک. انشاالله که خداوند به همه ما انگیزه ها و نیت های پاک عنایت کند که برای رشد و پیشرفت خود و محیطمان بنویسیم. و اگر نظری هم میدهیم لحظه ای  فکر کنیم که نظرمان برای عقده گشائی نباشد.

داشتم میگفتم حوصله نوشتن نداشتم. که نامه ای در چند خط کوتاه از دوستی فرهیخته و قدیمی دریافت کردم. که نوشته است مدیریت عالی شرکت  "بومی سازی"  را  خصوصاً در فولاد مبارکه جزو اهداف خود قرار داده است. و از من خواسته است که این موضوع بومی سازی را در وبلاگ "راه ایریسا" مطرح کنم.

بارها گفته ام این وبلاگ در خدمت ایریساست و هر کمکی بتواند میکند. حالا هم چند سوال مطرح میکنم و موضوع را به مسابقه کارکنان با سواد ایریسا میگذارم.

1-      بومی سازی چیست؟

2-      اصلاً چرا بومی سازی مورد نیاز است؟

3-      بومی سازی در فولاد مبارکه یعنی چه؟

4-      ایریسا برای بومی سازی چه کار میتواند بکند؟

5-       بومی سازی در حوزه های اتوماسیون صنعتی , سیستمهای اطلاعات و شبکه و زیرساخت به تفکیک چه معنی و مفهومی دارد؟

6-      خصوصآ بومی سازی در حوزه IT چگونه است و حد و مرز آن کجاست؟ آیا نرم افزارهای پایه و پایگاه داده هم بومی سازی دارند؟

7-      ایریسا کدام تکنولوژی و فرآیندی را میتواند بومی سازی کند؟

8-      در هر زمینه راهکارها و مشکلات پیش رو کدامینند؟

9-      ...

این سوُالات را فی البداهه مطرح کردم و آن دوستانی که اهل فن هستند خود میتوانند موضوع را پروش داده و راهکار عملی ارائه دهند.

من موضوع بومی سازی را به مسابقه میگذارم و از مدیریت میخواهم به سه مقاله و پیشنهاد برتر سه جایزه و پاداش عنایت کند. برای پیشنهاد اول حداقل 1000000 تومن , برای دومی حداقل 500 هزار تومن و برای سومی حداقل 200 هزار تومن.

مقالات خود را برای مدیر عامل شرکت جناب مهندس آقاجوهری به آدرس m.aghajohari@irisaco.com  ارسال کنید, و یک رونوشت هم برای احمد بفرستید. من از طریق آن دوست فرهیخته پیگیری میکنم.

این پست محکی است برای مشارکت کارکنان در حل مسائل شرکت. حال ببینم چه گلی به سر ما میزنید.

من هم در اینترنت جستجو کردم. چیز زیادی پیدا نکردم مگر همین مقاله که در یک وبلاگ پیدا کردم و آن را تقدیم شما میکنم که ران ملخی است پیشگاه حضرت سلیمان.

عنوان : بومی سازی تکنولوژی (Localization) یا تولید تکنولوژی

در این مبحث مختصری در مورد این مسئله بحث می کنیم که

آیا ما باید تکنولوژی تولید کنیم یا تکنولوژی تولید شده را بومی کنیم ؟

ذکر این مطلب را ضروری می دانم که این بحث در فن آوری اطلاعات و بخصوص مهندسی نرم افزار و ارئه راه حلهای سازمانی بسیار مهم است .

همیشه اولین بحثی که مطرح است این است که آیا اصلا تکنولوژی وارداتی بکار ما می آید یا اینکه ما باید با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی خود و رفتارهای سازمانی  و خصوصیات فردی جامعه یک تکنولوژی جدید مخصوص خودمان طراحی کنیم.

این بحث در مهندسی هم مطرح است که آیا باید از نو یک راه حل جدید برای مسئله ایجاد کرد یا اینکه تحقیق و بررسی کرد و تحقیقات انجام شده را مطالعه کرد و در جهت تکمیل کار دیگران گام برداشت.

تاریخ علم نشان داده است هردو روش  جواب داده است و در مواردی موفق بوده است ولی آنچه مسلم است کسی که راه حل نو و بهینه تر ارائه می دهد باید اشراف کاملی به تحقیقات و مطالعات گذشته داشته باشد.

1-      بومی سازی :

می توانیم بومی سازی را تکمیل تکنولوژی تولید شده در نظر بگیریم  .

در مورد بومی سازی تعاریف و بحثهای زیادی مطرح شده است ولی به طور کلی به فرآیندی که درطی آن در یک  تکنولوژی وارداتی به نحوی تغییرات ایجاد می کنند که قابل استفاده و کاربرد با توجه به فرهنگ و شرایط محیطی و محلی باشد ,  بومی سازی اطلاق می شود.

همانطور که می دانید وقتی فن آوری تولید می شود بیشتر با شرایط محیط تولید خود سازگاری دارد و با فرهنگ و عادات و رفتارهای سازمانی و اجتماعی آن ملت هم خوانی دارد . البته امروزه شرکتها بین المللی فن آوری بین المللی تولید می کنند ولی اگر دقت کرده باشید آنها هم به تعداد بازارهای منطقه ای خود نسخه از محصول خود تولید می کنند مثلا تلوزیونهایی که برای خاورمیانه تولید می شود با تولیدات اروپا متفاوت است , حتی تولیدات اروپا و آمریکا باهم تفاوتهایی دارند. در خاورمیانه هم محصولی که برای ایران تولید می شود با محصولی که برای اعراب تولید می شود حداقل در زبان باهم متفاوت هستند . این یعنی شرکتهای بین المللی هم فرایند بومی سازی را در محصولات و فن آوری های خود انجام می دهند.

تیم های متخصصی در شرکتها در این زمینه کار می کنند که چگونه محصول خود را هم خوان با فرهنگ بازار محلی مصرف  تغییرات دهند.

حال این سوال مطرح است که آیا باید تکنولوژی را تغییرات داد تا مطابق با شرایط محیطی و محلی باشد و یا باید شرایط محیطی را طوری تغییر داد تا پذیرای تکنولوژی جدید باشد.

بطور کلی آیا باید فرهنگ عمومی سازمان یا جامعه را طوری ارتقا داد تا با تکنولوژی هماهنگ باشد یا اینکه  تکنولوژی جدید را طوری Customize کرد که با فرهنگ سازمان یا جامعه هماهنگ باشد.

در جایی که بحث بازار و تجارت در میان است و فقط فروش محصول مهم است , شرکتها هرچقدر که باب میل مشتری باشد تکنولوژی و محصول خود را تغییر می دهند تا مشتری آن را بخرد , مهم نیست که این نیاز مشتری از نظر قوانین اجتماعی و جامعه مدنی و رفتار سازمانی صحیح است یا خیر , یعنی در بازار, فروش محصول مهم است و این مشتری است که تعیین کننده است و فن آوری فرمانبردار مشتری یا همان فضای عمومی جامعه یا سازمان است.

ولی آیا این روش در سطح کلان مدیریت جامعه و سازمان صحیح است ؟

ابتدا باید دید هدف مدیریت سازمان از ورود فن آوری جدید در سازمان چیست ؟

مدیریت همیشه می خواهد که فن آوری طوری در سازمان تزریق شود که بیشترین بازدهی را داشته باشد و کمترین هزینه را ایجاد کند و سطح کارایی بطوری افزایش پیداکند که علاوه بر اینکه در جهت اهداف سازمان است کمترین مقاومت سازمانی هم ایجاد شود.

 از طرفی در سطح کلان مدیریت یکی از اهداف این است که فرهنگ سازمانی یا اجتماعی را طوری ارتقا دهند که با آخرین استاندارد های  علمی و تکنولوژی بروز دنیا هم خوانی داشته باشد. یا حداقل فرهنگ استفاده از تکنولوژی های جدید در جامعه ایجاد شود.

حال اگر قرار باشد تغییراتی در سطح فرهنگ سازمان و رفتارهای سازمانی ایجاد شود تا کارمندان خود را با فن آوری جدید تطبیق دهند , اینجاست که مقاومت سازمانی پیش می آید که گاه باعث بروز مشکلات عدیده و حتی گاهی باعث منتفی شدن اصل قضیه می شود .

گاه ممکن است حتی سازمان بتواند خود را تطبیق دهد ولی طرفهای کاری سازمان مثل سازمانهای دیگر و یا ارباب  رجوع مقاومت کنند و بازهم مشکلات زیادی ایجاد شود.

گاهی هم فرهنگ عمومی جامعه اصلا تحمل ایجاد تغییرات را ندارد و در اصطلاح Crash می کند.

اینجاست که ظرافتهای  بومی سازی فن آوری به کمک مدیران می آید. ولی باید توجه داشت که تغییرات در بومی سازی تا جایی باید انجام شود که اصل فن آوری زیر سوال نرود و نباید در فرآیند بومی سازی چیز جدیدی خلق کرد که معمولا موجود ناقص الخلقه ای هم هست.

باید توجه داشت که هدف اولیه اجرای یک فن آوری تست شده و بررسی شده بوده است که ساعتها بر روی آن تحقیقات انجام شده است نباید به بهانه بومی سازی اصل فن آوری را تغییر دهیم.

البته این بحث مطرح است که در ابتدا اصل فن آوری وارد سازمان می شود ولی مشکلات در زمان اجرا  آنچنان فشار می آورد که نهایتا اصل فن آوری محو می شود و دوباره همان حالت قبلی و یا آن موجود ناقص پیش می آید  که فقط هزینه های اضافی روی دست سازمان می گذارد و بعضی وقتها سازمان را فلج می کند .

2-      تولید تکنولوژی

ارئه راه حل نو و بهینه تر و تولید تکنولوژی اگرچه کار بزرگی است  ولی احتیاج به محیطهای تحقیقاتی و طراوت حمایت از تحقیقات دارد که در کشور ما کمتر دیده می شود مگر موارد معدودی که عمدتا هم یا از کشور خارج می شوند و یا سرخورده می شوند و از طرفی آزموده را باز آزمودن خطاست و در سطح کلان با توجه به فاصله عظیمی که ما با کشورهای پیشرفته داریم دیگر وقت آن را نداریم که هر کاری را از صفر شروع کنیم .

ما اگر در جهتی حرکت کنیم که  تکنولوژی کشورهای پیشرفته را بگیریم و با ظرافت و به صورت منطقی و با توجه به اصول علمی  آن را بومی کنیم و اجرایی کنیم شاه کار بزرگی انجام داده ایم و گام برداشتن در این جهت البته بازهم کار ساده ای نیست و شامل مراحلی است و روال هایی دارد که در مباحث بعدی به آن خواهیم پرداخت .