راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

بارقه های امید با پنجمین مدیر عامل ایریسا
ساعت ٥:٠۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٥ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: سرگذشت ،کارکنان ،تاریخچه ایریسا

در ناامیدی بسی امید است. پایان شب سیه سپید است.

این قلم , قلم تملق و چاپلوسی نیست. بلکه قلم امید به آینده است. قلم کسی است که از نومیدی و یأس بیزار است. قلم کسی است که میخواهد ایریسا روز به روز شکوفاتر باشد. قلم کسی است که بر این باور است حتی در حال غرق شدن هم باید امیدوار باشد. امیدوار باشد که خدائی هست و کسی دست او را می گیرد و نجاتش داده و به ساحل نجات می رساند.....


الان که این متن را میخوانید بر شما آشکار شده است که آقای مهندس محمد طاهری به عنوان پنجمین مدیرعامل ایریسا تعیین شده و سکان کشتی ایریسا را به دست گرفته است. بهتر است نامی ار مدیران عامل قبلی ایریسا برده شود:

اولین مدیر عامل آقای دکتر ابوالحسن بقائی

دومین مدیر عامل آقای مهندس عباس ارباب شیرانی

سومین مدیر عامل آقای مهندس محمدعلی شهریاری

چهارمین مدیر عامل آقای مهندس محمدرضا آقاجوهری

پنجمین مدیر عامل آقای مهندس محمد طاهری انارکی

در این بین دو مدیر عامل اولی از دل ایریسا برآمده بودند که آقای ارباب شیرانی طولانی ترین دوران مدیریت را بر عهده داشت. نفرات سوم و چهارم از فولاد مبارکه برآمده بودند که آقای آقاجوهری کمترین دوران مدیریت را بر عهده داشت. او تقریباً هفت ماه برای ایریسا تلاش کرد. و نفر پنجم نیز از دل ایریسا برآمده و به تازه گی, کار و تلاش در پست جدید را آغاز کرده است.

اگر نگاهی به پشت سر بیندازیم قدر مسلم دو نفر اول را موفق تر می بینیم و موفق تر ارزیابی می کنیم. یکی از دلایل این است که اینان از دل ایریسا برآمده و تجربه ایریسا را داشتند و دو نفر بعدی تجربه شرکت دولتی فولاد مبارکه را داشتند و تجربه مدیریت شرکت خصوصی را نداشتند. و همین نکته احمد را به این نتیجه میرساند که مدیر عامل ایریسا باید برآمده از بین کارکنان ایریسا باشد. کارمندی که مراحل رشد را گام به گام پیموده باشد. گام به گام تجربه کرده باشد. و از شخصیت سالم و توانائی برخوردار باشد تا به عنوان مدیر عامل برگزیده شود و از طرف کارکنان پذیرش داشته باشد.

از عصر روز چهارشنبه 16 بهمن که شایعه مدیریت آقای مهندس طاهری در گرفت, من شاهد این پذیرش بودم. پذیرشی که مدیر عامل جدید باید آن را قدر بداند و نهایت بهره برداری را از آن بنماید و در این رابطه با کارکنان رابطه خوب و مناسبی داشته باشد و جلسات منظمی را با کارکنان در تمام واحدها و پروژه ها و دفاتر شهرستان ها برگزار نماید.

در اینجا لازم است از زحمات هفت ماهه آقاجوهری تشکر شود. که تلاش خود را برای بهبود به کار برد ولی متأسفانه مشکلات فراوان تر و پیچیده تر از آن بود که به راحتی حل شوند. مشکل ساختمان شریعتی همزمان با آغاز به کار ایشان بروز کرد که بالاخره حل شد ولی پست های قبلی مرا بخوانید که مدیریت در رابطه با حل فضای سازمانی نباید دچار غفلت شود و به خواب خرگوشی دچار گردد.(پست "ساختمان ایریسا و غفلت ما" را بخوانید)

مشکل ساختمان راحت ترین بود و مشکل عدم همکاری تعدادی از کارکنان و موضع گیری و گربه رقصانی آنان نیز مشکلی بود که زشت ترین برخورد در هر زمانی است. و حل کردن مسائل انسانی مشکل ترین و مهمترین کاری است که هر مدیری باید برای آن برنامه ریزی کند.

امروز آقای آقاجوهری به مسئولیت پیشین خود در فولاد مبارکه بازگشته است که آقای سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه به وجود ایشان در توسعه نورد سرد و گرم به سختی نیاز داشته است و ایشان را به مجتمع فولاد فراخوانده است. احمد برای ایشان آرزوی موفقیت دارد که برای ایریسا حسن نیت داشت ولی شرایط به ایشان اجازه پیشرفت نداد. بهتر است هر مدیر عاملی خودش بنویسد که در دوران خدمتش چه خدماتی کرده است.  البته ایشان هم اکنون عضوی از هیئت مدیره ایریسا هستند که اعضایش عبارتند از:

1-    آقای مهندس ارزانی مدیر امور تکنولوژی فولاد مبارکه

2-    آقای مهندس شهریاری مدیر سابق امور تکنولوژی فولاد مبارکه و مدیر عامل سابق ایریسا

3-    آقای مهندس نصوحی مدیر فنآوری اطلاعات فولاد مبارکه

4-    آقای مهندس آقاجوهری مدیر توسعه نورد گرم و سرد فولاد مبارکه و مدیرعامل پیشین ایریسا

5-    آقای مهندس طاهری مدیر عامل فعلی ایریسا

البته با ترکیب فوق که همه از سابقه داران و با تجربه گان صنعت فولاد هستند و نسبت به ایریسا شناخت کافی دارند و زمانی خود از مشکلات ایریسا خبردار بوده و هستند انتظار می رود با پشتیبانی از مدیر عامل جدید, در پیشرفت ایریسا بیش از پیش سهم خود را ادا کنند. و احمد انتظار دارد تعیین تکلیف سهام کارکنان بدون چاره و در دام سهام ایریسا افتاده را نیز روشن کنند که چندین  سال است سرمایه آنان بلوکه شده و سود قابل توجهی دریافت نکرده اند.

و از آقای مهندس طاهری انتظار میرود بگوید سیاست و برنامه اش چیست و ایریسا را میخواهد به کجا برساند؟ اهدافش چیست؟ اهداف دانشی و اهداف مالی و اهداف رضایت کارکنان. و برای هر کدام Target  هائی را تعریف کرده و شاخص هائی برای هر مورد تعیین نماید و در پایان مأموریتش که بالاخره مهلتی دارد بگوید این من بودم که ایریسا را به این نقطه رساندم.

در 15 تیرماه 92 پستی نوشتم با عنوان "مجلس تودیع و معارفه برای مدیران عامل ایریسا" و در آن اینگونه نوشتم: "آری آقای آقاجوهری رسماً و طی این جلسه به عنوان مدیر عامل ایریسا معرفی شدند. هنوز اسم کوچک ایشان را نمیدانم. هنوز رزومه ای از ایشان را در جائی ندیده ام. هنوز عکسی از ایشان ندارم تا برایتان درج کنم. فقط امیدوارم بسیار تفکر کرده باشند و مسئولیت اداره ایریسا را پذیرفته باشند. ایریسا شرکت بزرگی است که مسائل و مشکلات بزرگی هم دارد. میگویم ایریسا اسب سرکشی است که هر سوارکاری نمیتواند از آن سواری بکشد و آن را رام کند. دلم میخواهد و آرزو می کنم روزی که از این اسب پیاده میشوید اسبی رام و زیبا و چابک و تیزرو و پیشرو را تحویل دهید."

در اینجا اصولی را که بدان باور دارم برایتان می نویسم. که متأسفانه همیشه به آن کم گوش داده و به آن کمتر عمل کرده ایم: 

1-    کسی که فردی را به کاری منصوب می کند لازم است از توانائی و صلاحیت و  مهارتها و قابلیتهای او برای آن کار مطمئن باشد و اگر بدون دلایل روشن و یا از روی هوای نفس او را به کار می گمارد اولاً برآن فرد ظلم کرده است و ثانیاً به شخص خودش و ثالثا ً به مجموعه ای که آن فرد منصوب شده است. حال مصداقش را خودتان بیابید.

2-    کسی که بداند شایستگی کاری را ندارد و خودش را برای آن کار نامزد کند به خود ستم کرده و بر مجموعه مورد نظر نیز ستم روا داشته است.

3-    کسی که بداند از عهده کاری بر میآید و خود را کنار کشد و برای انجام وظیفه داوطلب نشود کوتاهی کرده است و حداقل در نظر وجدان های آگاه به فردی بی مسئولیت شناخته شده است.

دلایل متعددی برای تغییر مهندس آقاجوهری وجود داشته است که من چند تا از شنیده ها و برداشت های خودم را بیان میکنم. یکی نیاز به خدمات ایشان در فولاد مبارکه در نواحی سرد و گرم بوده است که بدون فوت وقت ایشان به این پست گمارده و مشغول کار شده اند. دومین دلیل اینکه ایشان پی بردند که در فولاد بهتر میتوانند خدمت کنند و ایریسا برای ایشان میدان بازی نیست. و بارها شنیده بودند که انتقاد میشود که تجربه مدیریتی شرکت خصوصی با این عظمت را ندارند. سومین دلیل مسائل زیاد و گسترده ای بود که در ایریسا وجود داشت و باید فردی با تجربه بالاتر آن را حل کند. و دلیل چهارم عدم همراهی طیفی از کارکنان ایریسا بود.

آخرین کلام در رابطه با آقاجوهری این که, مردی شریف و سلیم النفس و دور از هوای نفس بود که سربلندی و پیشرفت ایریسا را در محیطی سالم خواستار بود و در این رابطه تمام مساعی خود را به کار برد و مسئولیتی بود که دیگران به اشتباه بر گردن او گذاشتند و مسلماً در فولاد مبارکه موفق تر خواهند بود.

بهتر است ادامه این پست را به آقای مهندس طاهری اختصاص دهم که با وجود عدم تمایل و آگاهی از مشکلات و معضلات شرکت در حوزه های مختلف  به دلیل نگرانی در مورد آینده و مشخص نبودن اینکه در صورت نپذیرفتن مسولیت  اداره شرکت چه اتفاقی برای شرکت خواهد افتاد, قبول کردند که در خدمت شرکت ایریسا و همکاران باشند.

در مورد رزومه کاری ایشان مختصری بشرح زیر ارایه می گردد:

درسال 1357 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شده اند. شروع فعالیت کاری خود را از دوره دانشجویی در یکی از شرکت های ساختمانی بزرگ تهران بنام گیلارد سیستان در بخش تأسیسات آغاز نموده که تا سال 58 بصورت پراکنده ادامه داشت است. در سال 1358 به شرکت تولید بناهای پیش ساخته دیسمان رفته و بعنوان کارشناس و سرپرست تعمیرات کارخانه تا سال 1362 به کار ادامه داده ودر مرداد ماه سال 1362 با دعوت به کار در فولاد مبارکه جهت اتوماسیون نورد گرم به همراه گروهی از جمله آقایان ارباب شیرانی، اخوان، جلالپور، امامی و .... به  استخدام فولاد مبارکه در آمدند.

پس از طی دوره های آموزشی در محل مجتمع فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1363 به همراه گروه مزبور و در چهارچوب قرارداد اتوماسیون نوردهای گرم وسرد فولاد مبارکه با شرکت زیمنس  با مدیریت آقای دکتربقایی جهت شرکت در طراحی و انتقال تکنولوژی به آلمان اعزام گردیده و مسولیت بخشی از  سیستم های اتوماسیون سطح 2 نورد گرم به ایشان واگذار گردید.

در سال 1365 پس از پایان مأموریت در آلمان , به علت فاصله طولانی تا راه اندازی سیستم ها در فعالیت های مختلفی در فولاد مبارکه حضور پیدا کردند تا اینکه در سال 1369 و پس از عقد قرارداد MIS جهت نهایی نمودن ارتباطات بین کامپیوترهای اتوماسیون نورد گرم و MIS به جنوا در ایتالیا اعزام گردیدند و طی 8 ماه اقامت در ایتالیا در ارتباط با موضوع فوق و نیز همکاری با آقای مهندس مسیبی در سیستم برنامه ریزی هفتگی و همچنین همکاری با مدیریت نورد گرم در خصوص مسایل مرتبط با اتوماسیون همکاری داشتند.

آقای طاهری در سال 1373 از فولاد مبارکه بازخرید و به ایریسا پیوستند و در ایریسا در ادامه فعالیت های فولاد مبارکه بعنوان کارشناس و سرپرست گروه اتوماسیون  نورد گرم  و مدیر گروه نگهداری اتوماسیون ایریسا در فولاد مبارکه، مدیر پروژه اتوماسیون سطح 2 قفسه F7 نورد گرم و مدیریت برنامه ریزی و توسعه اتوماسیون ایریسا و جانشین مدیر امور اتوماسیون,  فعالیت داشتند که از سال 1379 تا 1386 مدیریت امور و معاونت اتوماسیون صنعتی  در زمان مدیر عاملی آقای ارباب شیرانی به ایشان واگذار گردید.

از سال 87 تا 90 بعنوان مشاور مدیر عامل ایریسا فعالیت داشته که در سال 1388 مسئولیت مدیرعاملی "شرکت مهندسی شاخص کنترل اسپادان" بعنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه ایریسا نیز به وی واگذار گردید و از اواخر سال 90 تا مرداد سال 92 که مدیر عامل جدید ایریسا ایشان را بعنوان مشاور خود انتخاب نمودند صرفاً بعنوان مدیر عامل "شرکت شاخص کنترل" و پس از آن نیز مجدداً همزمان با مدیریت آن شرکت به عنوان مشاور آقای مهندس آقاجوهری بوده اند.

آری, آقای مهندس محمد طاهری از کارکنان فولاد مبارکه بودند که در بخش اتوماسیون صنعتی کار می کردند و به اتفاق دیگر همکاران و دوستان در کشور آلمان دوره های مربوطه را طی کرده اند. در ذیل عکسی از یاران قدیم به یادگار می گذارم و امیدوارم آقای طاهری از خوانندگان این وبلاگ باشند و اطلاعات مرا تکمیل کنند و همچون گذشته اعلام میکنم که این وبلاگ در خدمت کارکنان و مدیریت ایریسا است. خوبی ها را تبلیغ و کاستی ها را جهت بهتر شدن امور اعلام می کند.


از سمت راست: دو نفر ایستاده به ترتیب دکتر بقائی و مهندس اخوان و .... نفرات نشسته مهندس ارباب شیرانی و مهندس طاهری و ....

در این عکس آقایان مهندس جلالپور و مهندس سید مجید امامی را نیز می بینید. به راستی این عکس تاریخی و ماندگار است که سه نفر مدیر عامل ایریسا بوده اند. تا نفر سوم چه کند.

اما انتظارات و توقعات از آقای مهندس طاهری چیست؟ با آمدن ایشان نور امید در دل اکثریت کارکنان تابیدن گرفته است و بر ایشان است که با صبر و سعه صدر و مهربانی و قاطعیت و تلاش, روحیه امید به آینده ای روشن و تابناک را در دل ها هر چه بیشتر زنده کند.

از حالا برایشان آرزوی موفقیت داریم و دستشان را به گرمی می فشاریم. براستی انتظارات شما از ایشان چیست؟ احمد رفاه و شادمانی کارکنان , بالا بردن بهره وری و راندمان در تمام بخش ها , سود آوری شرکت , آموزش مدیریتی و فنی کارکنان و جانشین پروری و رشد آنان و در نهایت رشد شرکت را خواستار است.