راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

روبروی درب پارک نکنید. پنچر می شود.
ساعت ٧:۱٥ ‎ب.ظ روز جمعه ٥ دی ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سرگذشت ،کارکنان ،تاریخچه ایریسا ،منابع انسانی

شش ماه قبل در 28 خرداد 93 مطلبی نوشتم با عنوان "خانه دار شدن سخت است"  و یک پیش بینی کرده بودم و چنین نوشته بودم: "امید است که کارکنان مراعات همسایه ها را بنمایند و در کوچه های اطراف ساختمان از تردد غیر ضروری خودداری کنند و با پارک ماشینهای خود مزاحم همسایه ها نشوند. این نکته ای است بسیار مهم که ممکن است دردسر ساز شود.".....


موضوع مربوط است به خرید ساختمان واقع در خیابان شریعتی که داستان آن را در همان پست خانه دار شدن قبلاً برایتان نوشته ام و در تاریخ 15 آذر در پست "من و دوربین پولاروید" نوشتم که :" اسکان کارکنان در ساختمان جدید را به مدیران و کارکنان و مدیر عامل ایریسا تبریک باید گفت. فضای کاری خوب یکی از عوامل بهره وری کارکنان است که کارکنان نیز قدر آن را خواهند دانست. و همچنین از نیروهای خدمات که اثاث کشی را انجام دادند باید تشکر شود. و خصوصاً از کارشناسان بخش شبکه که کابل کشی ها و ارتباطات کامپیوتری را بر قرار کردند باید قدردانی کرد. از همه کسانی که برای این کار به خوبی وظیفه خود را انجام داده اند تشکر می کنم."

آری هنوز چند روزی از اسکان کارکنان در آن ساختمان نگذشته است که سر و صدای همسایگان را در آوردند. همکاران ما آن کوچه را شلوغ کرده اند. تعداد زیادی از کارکنان که با خودروی شخصی به محل کار می آیند ماشینهای خود را در کوچه شرکت و در مقابل منازل دیگران پارک می کنند و بعضی مواقع هم بسیار بد پارک می کنند. مثلا نیمی از ماشین جلوی درب حیاط مالکین است و یا درست مقابل پارکینگ دیگران پارک می کنند.

این بار همسایگان ماشین ها را پنچر نکرده اند بلکه اعتراض کرده اند و شکایت به شهرداری برده اند , شهرداری هم به مسئولین شرکت تذکر داده است. چون ساختمان دارای مجوز اداری است. لیکن همکاران ما باید بدانند مزاحمت برای دیگران موجب پیگرد قانونی است و این پیگرد گریبان شرکت را خواهد گرفت و ایریسا را بار دیگر با بحران روبرو خواهد کرد. ایجاد مشکل و بحران برای شرکت تنها به شرکت ضربه نمی زند بلکه دود آن به چشم کارکنان خواهد رفت.

احمد چه کاری می تواند انجام دهد و چه از دستش بر می آید. فقط اینکه از دوستان و همکاران خواهش و درخواست نماید که مراعات کنند. این وظیفه همه ماست که با افراد صحبت کنیم و از آنان بخواهیم که اولاً برای ایاب و ذهاب به محل کار از خودروهای عمومی استفاده کنند. ثانیاً اگر ناگزیر به استفاده از خودروی شخصی هستند خودروی خود را در خیابان و یا کوچه های اطراف که مزاحم دیگران نباشد پارک کنند.

با تشکر از همه آنان که مراعات می کنند و منافع شرکت را بر منافع خود ترجیح می دهند این موضوع را به پایان می برم و به موضوع دیگری می پردازم.

بعضی از پستهای من دارای کلمه عبور است و لذا خیلی ها آن پستها را نخوانده اند. مشکلی نیست درخواست رمز کنند. در یکی از آن پست های رمزدار از دیگر شرکت های پیشرو و محصولات آنها نوشته ام. حیف که خیلی ها آن را نخوانده اند.

بیستمین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری یا اتوکام در اصفهان از 3 دی تا 7 دی برپاست. خیلی از شرکت  ها محصولات خود را به بازار آورده اند. توصیه احمد به همه دوستان و همکاران متخصص این است که بروند و از این محصولات بازدید کنند. نگویید نرم افزار های ما کامل ترند. با قاطعیت می گویم نرم افزار های ما در همه زمینه ها برتری ندارند. شرکت های دیگر بیکار ننشسته اند. آنها هم در این سرزمین زحمت می کشند و به دنبال ایجاد بهترین محصولات نرم افزاری هستند. بروید و ببینید. سیستم های حقوق و دستمزد دیگران را ببینید. سیستم های منابع انسانی. سیستم PMIS شرکت فولاد تکنیک را هم ببینید. بروید و با دیگر شرکت ها و کارشناسان آنها صحبت کنید که آنها از چه روش و از چه بستر سخت افزاری یا نرم افزاری برای محصول خود استفاده کرده اند. از نمایشگاه بازدید کنید ولی فقط در راهرو ها قدم نزنید. بلکه تک تک سیستم ها را ببینید و با پدیدآورندگان محصولات صحبت کنید. ظاهر نرم افزار را ببینید. فانکشنالیتی یا عملکرد را بپرسید. ارتباطات را بپرسید. و این امکان را متصور باشید که دیگران شاید از ما در بعضی زمینه ها بهتر باشند. شاید با این بازدید دست تأسف بگزید و شاید هم اطمینانتان به خود بیشتر شود.

بخش زیر ساخت و شبکه هم برود و بازدید کند. دیگر شرکت ها هم در زمینه ارتباطات راه دور زحمت کشیده اند. آنها هم حرفی برای گفتن دارند. زیاد دور خود نچرخیم. در اطراف ما هم خبرهائی هست.

مدیریت شرکت ایریسا نیز همکاران را به بازدید از نمایشگاه های تخصصی ترغیب کند و به آنها امکان استفاده از وقت اداری را بدهد که به بازدید بروند. نه تنها نمایشگاه های داخلی که نمایشگاه های تخصصی خارجی نیز مهم اند و باید برای آن برنامه ریزی و هدف گذاری کنند و همکاران را به اینگونه نمایشگاه ها مثل جیتکس دوبی و یا Cebit آلمان اعزام کنند. در سال های گذشته ایریسا به این کار اهتمام بهتری داشت که در سال های اخیر کم رنگ تر شده است. یک کارشناس باید با مراکز علمی مراوده داشته و مرتباً خود را به روز کند. خصوصاً در زمینه علوم کامپیوتر و سیستم ها, این کار لازم و ضروری است.

یکی از همکاران را دیدم که یک CD موسیقی در دست داشت و اظهار خوشحالی می کرد. می گفت این هدیه را شرکت به مناسبت روز تولدم فرستاده است. من نیز خوشحال شدم که ایریسا دست به این کار زده و برای سالروز تولد همکاران نوار موسیقی می فرستد. ابتکار جالب و خوب و مثبت و اثرگذاری است. امید که از این دست کارهای فرهنگی در شرکت تعریف شده و تداوم داشته باشند.