راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

آیا پرداخت حقوق دیر میشود؟!!
ساعت ٦:٥٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳۸٩   کلمات کلیدی: سرگذشت ،منابع انسانی ،هیئت مدیره ،امتیازات کار در ایریسا

مثل این که فضولی را در کارنامه من نوشته اند. که برای همه چیز دل بسوزانم و جور بقیه را نیز بکشم. من که خود نیازی ندارم که حقوقم دیر بشه یا زود پرداخت بشه. اما دست خودم نیست دوستی همکار از من خواسته که "از امور اداری خواهش کنم که حقوق ها را زود پرداخت کنند" من هم قول دادم یک پست را به همین موضوع اختصاص دهم و به قول معروف الوعده و الوفا..........


در ابتدا نوشته بودم "چرا پرداخت حقوق دیر میشود؟!" اما دیدم بهتر است منصف باشم و عنوان طوری نباشد که هرکس عنوان را میبیند فکر کند ایریسا حقوق کارکنانش را دیر پرداخت میکند. ممکن است از این حرف من خیلی ها ناراحت شوند اما دوستان باید واقعیت را گفت. ما اگر بدی ها را میگوییم باید خوبی ها را هم بگوییم. اگر نقاط ضعف را میبینیم ، نقاط قوت را نیز ببینیم.

ممکن است من به حقوق سر ماه نیاز نداشته باشم. اما خیلی از همکاران هستند که اجاره نشین هستند، مخصوصآ آنها که تازه استخدام شده اند و در این بین کسانی هم هستند که تازه ازدواج کرده اند و باید سر ماه اجاره منزل را نیز پرداخت کنند. و شاید وام هائی هم دارند که باید اقساط آن را بازپرداخت نمایند. لذا برای این دسته از کارکنان پرداخت به موقع حقوقشان بسیار ضروری است و من هم از امور اداری خواهش میکنم که این دسته از کارکنان را مورد توجه قرار دهد.

به نظر شما آیا راه حلی هم وجود دارد که مشکل این دسته از کارکنان را حل کنیم. به نظر من آری. میگویند آیزنهاور قبل از اینکه به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، ریاست یک دانشگاه را بر عهده داشت و روزی مسئول فضای سبز دانشگاه به او مراجعه کرد که دانشجویان از وسط چمنها یک راه میانبر درست کرده و به دانشکده خود میروند و از مسیر های تعیین شده نمیروند. آیزنهاور گفت "خوب شما در وسط چمنها همین راه میانبر را درست کنید که چمنها خراب نشوند و دانشجویان هم راه کوتاهتری بروند". آری اگر اراده حل مشکل کارکنان وجود داشته باشد، مشکل این دسته از کارکنان نیز حل میشود.

راه حل من این است که اولا بررسی کنید چه تعداد از همکاران این مشکل را دارند. اگر تعداد آنها زیاد بود درصدی از حقوق آنان را در آخر ماه پرداخت کنید و وقتی که حقوق واقعی را پرداخت میکنید مبلغ مذکور را تسویه حساب کنید و این موضوع هم اتوماتیک باشد که کار حسابداری زیاد نشود.

و به همکاران خوب خودم هم میگویم که امور اداری اعلام کرده است که از دهم تا پانزدهم هر ماه حقوق ماه قبل کارکنان را پرداخت میکند. که فکر کنم تا کنون به این مورد عمل کرده است و اگر چنین اتفاقی افتاده باشد که حقوق دیر پرداخت شده باشد یک استثنا است که من از آن خبر ندارم.

و به دوستان و همکاران خودم توصیه میکنم که مگر ما برای دیگران برنامه ریزی نمیکنیم؟ پس چرا با توجه به حقایق فوق برای خودمان برنامه ریزی نمیکنیم؟  حالا به نظر شما اگر چند روزی پرداخت حقوق ما به تعویق افتاد باید اعتراض کنیم؟

یک سؤالی الان به ذهن من رسید. آمدم و روزی ایریسا نقدینگی نداشت که حقوق کارکنان را سر وقت بپردازد و مثل خیلی از کارخانجات تا چند ماه نتوانست پرداختی به کارکنان داشته باشد. به نظر شما آستانه تحمل ما تا کجا باید باشد؟ آیا باید بلافاصله دنبال کار دیگری باشیم یا باید چند ماهی را صبر کنیم. من که از نیروهای قدیمی هستم و خیلی ایده آلیستی فکر میکنم و مثل ژاپنی ها خیلی به محل کار خودم عشق میورزم میگویم باید چندین ماه با ایریسا و سازمان خود بسازیم تا مشکلات حل شود. بالاخره هر شرکتی فراز و نشیب دارد. در زمان شادی و فراوانی در کنار هم هستیم در زمان تنگدستی هم باید در کنار هم باشیم. البته اینها به شرط آن است که سازمان هم در زمان نیاز کارکنان در کنار آنان باشد و مشکلات آنان را راهگشا باشد.

حالا بیاییم سر اصل مطلب که چرا پرداخت حقوق چند روزی دیر میشود؟ چندین دلیل دارد:

 اول آنکه امور اداری میگوید تعدادی از سرپرستان و مدیران امور کارکرد کارکنان و تخصیص کارکرد آنها به پروژه ها را دیر تآیید میکنند.

 دوم اینکه توزیع پاداشهای ماهیانه توسط مسئولین مربوطه دیر انجام میشود.

 سوم آنکه موقع امضای مدیر عامل که میرسد ایشان در مآموریت هستند.

 چهارم اینکه چک پرداخت را که جهت امضای دوم برای ریاست هیئت مدیره جناب آقای مهندس شهریاری میفرستند، ایشان دیر امضا میکند و زمانی هم طول میکشد تا چک از دفتر آقای شهریاری به حسابداری ایریسا برسد و بعد هم آقای شریف زاده به بانک مراجعه کند و پول را به حساب ها بریزد و طبیعتآ آنها که در شهرستان مبارکه و اهواز و تهران هم هستند با یک روز تآخیر بیشتر پول را دریافت میکنند.

اما باز هم میگویم کارها راه حل دارد. بیخود نیست که دیگران میشوند آیزنهاور. برای اینکه فکر باز دارند و کارها را سهل میگیرند و به دیگران اعتماد دارند. ما الان نزدیک 18 سال است که حقوق میپردازیم یعنی حدود 216 بار(18*12). و همین مشکلات کم و بیش وجود داشته است.

چرا مدیر امور مالی حق امضا برای پرداخت چک ندارد؟ آیا اعتمادی نیست؟ باید تا به حال اعتماد کرده باشیم و با مکانیزمهای علم حسابداری مشکل را حل کرده باشیم. خوب یک امضا را بگذارید برای مدیر امور مالی.

چرا باید یک امضا را آقای شهریاری انجام دهد که هیچوقت در ایریسا نیست. قبلآ در پستی با عنوان هیئت مدیره دلخواه ما این موضوع را اشاره کرده ام. خیلی از مواقع سازمان گیر یک امضای ایشان است. و بعض مواقع مشکل رئیس دفتر ایشان هم اضافه شده که اگر ایشان میلش نباشد تا سریعآ چک را برای امضا در کارتابل بگذارد باید صد تا تلفن به ایشان بشود.

همین دو مورد اخیر را شما حل کنید بقیه موارد به راحتی حل میشوند و حقوق به موقع پرداخت میشود.

البته از جاده انصاف دور نشویم ایریسا تا کنون حقوق کارکنانش تآخیر نشده است و اگر بحث مقایسه با دیگر سازمانهای مشابه پیش آید باید کلاهمان را تا آن بالاها پرواز دهیم.

این بود حرف های من حالا اگر خوب و اگر بد و ناقص بود و شما را خوش آمد و یا نیامد شما همت کنید و تکمیلش کنید که من هم سخت محتاج راهنمائی ام.

درود به همه همکاران منصف و قربون هرچی آدم با انصاف.

حالا که حرف حقوق و پرداخت شد یک موضوع دیگر هم یادم آمد که باید زمانی بطور مبسوط پیرامون آن بنویسم و آنهم آیتم با شماره کد حساب 1075 در پرفراژ حقوقی کارکنان است. آیا این آیتم در پرفراژ حقوقی شما هست اگر نیست متآسفم. من برای این کد طرحی دارم.