راه ایریسا ------------------------------- The Way of IRISA

این وبلاگ بر این است تا با تجزیه و تحلیل رویدادها و تصمیمات اتخاذ شده در شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ( ایریسا ) راه مناسب پیشرفت شرکت را فراهم سازد

چه کسی کوتاهی می کند؟
ساعت ٦:٤۱ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٥ آبان ۱۳۸٩   کلمات کلیدی: سرگذشت ،منابع انسانی ،آمار بازدید ،قند خورده ها

درسی که گرفتم این بود که گوش دادن به صدای مشتری ، مشتریان را زیاد تر میکند. و کار ما را پر رونق. گوش کردن تنها نه، بلکه عمل کردن بر اساس خواست مشتری. خوانندگان وبلاگ "راه ایریسا" مشتریان من اند و خواسته بودند که پستی در باره نقل مکان به محل شرکت در سه راهی مبارکه بنویسم. و قول داده بودند که اگر بنویسم نظر بدهند. من پست را نوشتم و به راستی دوستان به قولشان وفا و سنگ تمام گذاشتند....


در پست قبلی بیش از 70 نظر ثبت شده است که یک رکورد بی سابقه در طول حیات 19 ماهه این وبلاگ است. تازه چند تائی را هم من فیلتر کرده ام. اضافه شدن نظرات، کار مرا هم زیاد کرد باید مرتب آنها را تایید میکردم و پاسخ میدادم. و این خود وقت زیادی را از من میگرفت. در گذشته، فقط بعد از وقت اداری نظرات را درج میکردم و پاسخ میدادم اما مدتی است ترسم ریخته و در طول روز هم گه گاه به وبلاگ سر میزنم و اگر نظری آمده باشد آن را تایید میکنم. البته برای این که زیاد وقت ندارم پاسخش را میگذارم در زمان مناسب تا با حوصله پاسخ مناسب دهم. البته پاسخ دادن هم نیاز به فکر دارد که چه جوابی بدهم که مشکل ساز نباشد.

قول داده بودم که نام کسانی که به مآموریت خارج از کشور میروند را از این به بعد فهرست کنم. در زمان ساخت مجتمع فولاد مبارکه هر کس را که به خارج می رفت ، میگفتند که قند خورده است و این اصطلاح رایج بود. من هم یک تگ TAG درست کرده ام بنام "قند خورده ها" و از این پس اگر شما بر روی آن کلیک کنید تمام پست هائی را مشاهده خواهید کرد که در آن نامی از قند خورده ها آورده شده است. البته فهرست من ناقص است و غیر رسمی. لیست اصلی را باید آموزش داشته باشد. یا امور اداری. یا هر معاونتی لیست کارکنان خودش را. اگر هر معاونت این لیست را داشته باشد در هنگام اعزام نگاهی به آن میاندازد و بعضی ها را چند باره نمیفرستد. مگر اینکه لزومی بر این کار باشد. که من منکر آن نمی شوم و در خیلی مواقع این کار اجتناب ناپذیر است با توجه به وظیفه شغلی افراد.

کسانی که در دو ماه گذشته به کشور ایتالیا اعزام شده اند برای آموزش و تا چند هفته دیگر هم در آن کشور خواهند بود عبارتند از آقایان: نستوه کاظمی ، روزبه صادقیان ، فرشادفر ، دستوری و دهقان که همه از دوستان بخش اتوماسیون صنعتی هستند و همه جوان و تازه کار و یکی هم سابقه دار و مدیر پروژه است.

کسانی هم که در پایان مهر ماه به دوبی اعزام شدند برای بازدید از نمایشگاه جیتکس عبارتند از آقایان: علی اکبر براهیمی ، کیانوش یزدانی ، مهدی رجبی ، عزیزان و محمد جواد بابائی.

البته قند خوری در فولاد مبارکه طولانی مدت بود و چند ماهه و گاهی چند ساله ولی در ایریسا کوتاه مدت است و برای بعضی ها قبل از آن که دهانشان شیرین شود باید برگردند مثل کسانی که به دوبی اعزام میشوند. قند خوری در ایریسا برای بخش اتوماسیون صنعتی فراوان تر است و لذا معمولآ آنها را به دوبی نمی فرستند.

برویم سر اصل مطلب، که دفتر جدید ایریسا در سه راهی مبارکه واقع در شهرک صنعتی است. قبل از اینکه زمین آن خریداری شود برای کارهای سخت افزاری و تولید تابلوهای کنترل از فضای بسیار محدودی در طبقه اول دفتر اصفهان استفاده میکردند. این فضا جوابگوی پروژه های رو به ازدیاد ایریسا نبود و ایریسا مجبور بود که خود را تجهیز کند. چه از نظر فیزیکی و چه از نظر نیروی انسانی. و مدیریت ایریسا آینده نگری کرد و برنامه ریزی کرد و هم نیروی انسانی را توسعه داد و هم  زمین جدید را در شهرک خریداری کرد.

فاز اول و یا ساختن سوله اول شروع شد و آنهم صرفآ بعنوان یک کارگاه سخت افزار. و پس از آن در انتهای سالن و در طبیقه دوم نیروهای انسانی را مستقر کردند. ساختمانی که انبار تجهیزات ایریسا هم بود و مشکل انبار را هم حل کرد. برای ساخت فاز اول بسیار زحمت کشیده شد. من نمیتوانم از همه نام ببرم. چون همه را نمی شناسم. فقط بعضی ها را نام می برم و در ابتدا از زحماتشان تشکر میکنم.

آقای رضا نیری که حالا در امور اداری است، مسئول پیگیری در ساخت شد. و بسیار کوشش کرد و ایشان حالا مدیر عامل تعاونی مسکن شرکت ایریسا هم هست که لازم و شایسته است که در یک پست به بحث تعاونی مسکن بپردازم که در این 19 ماهه نامی از آن نبرده ام. و باید این کار را بکنم.

فردی بنام آقای چاوشی که یک جوان بسیار خوش ذوق و خوش صحبت است و رشته عمران خوانده است کارهای معماری و نقشه کشی و محاسبات را انجام داد که من او را خیلی کم دیده ام ولی در این کار مؤثر بوده است.

فردی به نام حاج آقا حق وردی مسئول کارهای ساختمانی بود که آدم متشرعی است و او را هم کم دیده ام ولی همیشه اسمش را شنیده ام.

لازم است که از فردی به نام آقای کشاورز نام ببرم که کارهای برق و روشنائی و شبکه و ظریف کاری ساختمان را انجام داد. ظاهرآ در پایان پروژه هم درست حق الزحمه او را ندادند. شخصی آرام است که کارها را به آهستگی و با حوصله پیش میبرد و دیر هم از کوره به در میرود.

و ساخت فاز اول، در زمان مدیریت آقای فولادی انجام شد. که آن زمان مسئول امور اداری بود.

چند سالی را ایریسا با فاز اول به سر برد اما آنهم کفاف کار را نمیداد لذا سالن دوم را با برنامه ریزی بهتر شروع کردند. و تقریبآ همین افراد در گیر بودند. و لازم است از یک تدارکاتچی نام ببرم که خیلی برای ایریسا کار کرده و زحمت کشیده و میکشد و کمتر کسی است که او را نشناسد و آنهم هدایت الله صادقی است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را برای ایریسا خریده است و من از او به خوبی یاد میکنم. و هنوز هم برای کارگاه کارهای خرید را انجام می دهد.

و در این رابطه نقش مثبت و سازنده مدیریت کلان را نیز نباید فراموش کرد هر چند من به عنوان یک ناظر از راه دور یک ناهماهنگی را در مدیریت منسجم ساخت کارگاه میبینم و یک ستاد فرماندهی منظم برای ساخت وجود نداشت.

به هر حال امروز ساختمان ها ساخت شده و مجهز شده و سرمایه گذاری مادی و معنوی فراوانی انجام شده و مدیریت دستور انتقال تمام بخش اتوماسیون را به آن محل جدید صادر کرده است.

در این بین آنها که باید به کارگاه بروند ناراضی اند ولی چاره ای نیست و باید رفت. فقط مشکل کار اینجاست که اطلاع رسانی نشده است و یک بخش یا افرادی در این اطلاع رسانی و توجیه و روشن کردن کارکنان ذینفع کوتاهی کرده اند. براستی چه کسانی کوتاهی کرده اند؟ من فقط بر میشمارم و قضاوت را بر عهده شما و دست اندرکاران میگذارم و راه دفاع هم برای همه باز است. ما باید انتقادات را به هم بگوییم تا راه ایریسا نمایان تر شود.

1-     مدیر امور اتوماسیون که مسئولیت مستقیم انتقال کارکنان را دارد چه جلسات توجیهی برای مجموعه خود داشته است؟ وچگونه اطلاع رسانی کرده است؟

2-     مدیر امور اداری که مسئول منابع انسانی است برای انگیزه دادن به کارکنان برای انتقال و روشن کردن نیروهای اتوماسیون چند جلسه داشته است؟

3-     مدیر امور عمومی آیا میتوانسته نقشی اجرا کند.؟ اگر میتوانسته چه کرده است؟

4-     مدیر روابط عمومی که مسئول حسن رابطه کارکنان با یکدیگر است و باید توجیه گر کارهای شرکت باشد، چه اطلاع رسانی ای کرده است؟

اگر کس دیگری مسئول است من نمیدانم. شما بگویید چه کسی کوتاهی کرده است. و شاید بهتر است بگویم غفلت شده است.

در نظراتی که دوستان داده بودند از مسئولین هیچ کس به دفاع بر نخواست و به سؤالات کارکنان پاسخ نداد. حالا من امیدوارم این پست موجب شود که کاری بکنند.

دوستان در نظراتی که داده بودند دلایلی برای انتقال آورده اند اما اینها همه فرع است. مثلا گفته بودند چون نیروهای اتوماسیون در ساعات کاری به بیرون از شرکت میروند، این تصمیم گرفته شده است. اولا فقط نیروهای اتوماسیون نیودند و اکثریت ما از این فرصت سوء استفاده کرده ایم و میکنیم. با انتقال، بخشی از این مشکلات حل میشود ولی این دلیل عمده نیست.

آنکه کارد قصد گندم باشدش --   کاه خود اندر تبع می آیدش(مولوی)

 

حق نگهدارتان. شاید در ده روز آینده یک پست فوق العاده داشته باشم.