شاهکار تعمیر موتور هواپیمای در حال پرواز

همانطور که میدانید بعضی از پستهای این وبلاگ یادداشتهای اختصاصی یا خصوصی است. و برای مطالعه آن باید کلمه رمز داشته باشید. لذا چنانچه پست بعدی من رمز دار باشد نیاز به کلمه عبور دارید. و برای دریافت کلمه رمز کافی است یک ایمیل به آدرس rahe_irisa@yahoo.com   بزنید تا احمد کلمه عبور را در اختیارتان قرار دهد.

بعید میدانم بتوان موتور هواپیمای در حال پرواز را تعمیر کرد. اما این را از آقای مهندس نجف آبادی اقتباس کرده ام که حالا با جدیت تمام به دنبال راه اندازی پروژه ارتقای سیستم های اطلاعات مدیریت فولاد مبارکه است. البته مدیریت پروژه با آقای مهندس مسیبی است. آقای مهندس نجف آبادی می گوید راه اندازی سیستم های جدید فولاد مبارکه همچون تعمیر ماشینی در حال حرکت است. حرفی که کاملاً درست است و من آن را به تعمیر موتور هواپیمای در حال پرواز تشبیه کرده ام. آقای نجف آبادی میگوید پروژه ارتقاء را که به خانه بخت فرستادم و ماه عسل آن که تمام شد برای بازنشستگی اقدام خواهد کرد.

آری راه اندازی پروژه ارتقاء یک شاهکار است و یک افتخار بزرگ نه تنها برای نجف که برای تمام دست اندر کاران پروژه و شرکت ایریسا خواهد بود.

همانگونه که میدانید سیستم های اطلاعات مدیریت فولادمبارکه بیش از 23 سال است که در یک محیط کاملآً پایدار در حال اجرا هستند. 23 سال این سیستم ها چکش خورده اند و تکمیل شده اند و در حال اجرا هستند. سیستمهائی که با زبان نچرال نوشته شده اند و از پایگاه داده آداباس بهره میبرند. سیستم هائی که بر روی سیستم عامل BS2000  و بر روی کامپیوتر های H90 و اخیرأ بر روی کامپیوترهای S110 Siemense Main Frame در حال اجرا هستند. سیستمهائی که با کمک شرکت ایلوا نوشته شده اند و حاصل هزاران ساعت کار خارجی ها و کارشناسان داخلی بوده اند و بیش از 20 سال است که منخصصان داخلی ایریسا آنها را توسعه داده اند.

داستان تولید و تکمیل این سیستم ها بس طولانی و عبرت آموز است. چه زحمات طاقت فرسا و شبانه روزی زیادی را همکاران قدیم و جدید متحمل شده اند تا این سیستمها تا بدینجا آمده اند. و هر سیستمی را عمری است و عمر این سیستمها هم کم کم رو به افول است.

نیازهای جدید به سیستمهای جدید نیاز دارند. تکنولوژی نیز نیاز به روزآمدی دارد. شرکت ایریسا و فولاد مبارکه و مسئولین محترم تکنولوژی و فنآوری این نیازها را به موقع تشخیص دادند و در سالهای گذشته اقدام به تعریف پروژه ارتقاء کردند و حالا می روند تا ثمره اقدام خود را ببینند. سیستمهائی که دیگر بر روی Main Frame  نخواهند بود. بلکه بر روی سرورهای جدید نصب خواهند شد و از محیط اوراکل بهره می برند و IS-Suite  ایریسا زیر ساخت آن است.

سختی کار در آنجاست که صدها کاربر به سیستمهای قدیمی و محیط قدیمی خو کرده اند و به راحتی حاضر به پذیرش سیستمهای جدید نخواهند بود. سختی کار در اینجاست که هر مرد و زن متخصصی میداند که سیستمهای جدید خالی از اشکال و باگ نخواهند بود و اینجاست که صبر و حوصله و تحمل زیادی میخواهد.

سیتمهای پیچیده و تو در تو و صدها ارتباط با دیگر سیستمها و زیر سیستمهای قدیمی را باید در نظر گرفت و سیستمهای فرآیندی جدید را برپا داشت و این کار آسانی نیست. تبدیل داده های قدیم به جدید یعنی Data Conversion  به این سادگی نیست. ساختار جداول و پایگاه داده همگی دگرگون شده اند و نباید انتظار داشت که سیستمها بدون اشکال اجرا شوند.

هفته گذشته سیستم خرید و تدارکات قدیمی کنار گذاشته شد و این چه تصمیم بزرگی بود و چه ریسک بالائی و چه شجاعتی میخواست این cutover.  هفته گذشته جلسه معارفه سیستم جدید خرید و تدارکات برگزار و سیستم جدید کلید خورد و همه دست اندرکاران سیستمها در فولاد مبارکه و ایریسا ضمن معرفی سیستم از سختی ها گفتند و دلواپسی و نگرانی در سخنان همه آنها آشکار بود. ولی همه دریا دل بودند و همدیگر را به صبر و بردباری و تحمل مشکلات دعوت کردند. و این , آگاهی آنها به سختی کار را میرساند.

احمد به همه تبریک میگوید. به تمام متخصصان و مسئولین و برنامه نویسان که این راه پر فراز و بدون نشیب را آمده اند. و به همه می گوید خسته نباشید. چند روزی دیگر فشار را تحمل کنید که افتخاری بزرگ در انتظار شماست. اینجاست که از خودگذشتگی و فداکاری معنی و مفهوم می یابد و کارشناسان ایریسا این از خود گذشتگی را علیرغم کار زیاد و درگیری در پروژه های دیگر به منصه ظهور میرسانند.

احمد را چنین انتظار است که کارفرمای محترم فارغ از دنیای کسب و کار نه تنها حق و حقوق پیمانکار سختکوش را ادا کند که پاداشی دزر خور بزرگی فولاد مبارکه و سترگی این کار بزرگ برای همه دست اندرکاران در نظر گیرد.

 درود بر آنان که این راه را آمدند و سلام بر آنان که آن راه را با استواری ادامه میدهند.

/ 7 نظر / 30 بازدید
اتوماسیون

احمد جان سلام خیلی وقت است که موتور هواپیمای در حال پرواز در اتوماسیون نه تنهاتعمیر بلکه تعویض هم گردید تمامی پروژه های طرح جایگزینی مخصوصا پروژه نورد گرم از این نوع بوده که متاسفانه کسی قدر دان ان هم نبوده اری سیستم های قدیمی در حال کار خود نفهمیدن کی زیر اب خوردند و با سیتم های جدید (سخت افرار- نرم افرای )تعویض گردیدن

مهرنوش

راستی که شاهکاره!!! بدک نبود همشا مینوشتید . یکم جو عوض بشه . شعرا میگم: " رشته ای بر گردنم ، افکنده دوست می کِشد هر جا که خاطر خواهِ اوست " گه به نازی می شود بـر من سـوار زین طریق او می کـَنَد ، از بنده پوست گه کنـد قهـر و سپس گـریه بسی گه چو مجنون با خود اندر گفتگوست نیست پایش بر زمین و در هواست در وجودش تا بخواهی ، آرزوست کار و بارش عاری از هر منطق است هر چه را پیش آیدش ، او را نکوست می کنــد غیبـت بسی، از هــر کسـی آنچه را گوید، طویل و مو به موست نیست چندان حرفِ وی را اعتبار چون ، امیرش در حقیقت نَفس ِاوست گــر چه در ظــاهر بُــوَد همچون گُلی لیک در باطن گُلی بی رنگ و بوست مرحبا "حاجی" بَرآن شاعر که گفت : " دشمن ِ دانا به از نادان ِ دوست " " دشمــن ِ دانــا بلنــدت می کنـــد بر زمین‌ات می زند نادان ِ دوست "

همکار is

من با نظر همکار اتوماسیون موافقم . این همه کارهای مهم برای فولاد مبارکه انجام شد اصلا قدر ندانستند و با ما مثل برده رفتار میکنند . هیچ احترامی نداریم . از رمانی که آقای شهریاری مدیر عامل شد اعتبارمان از بین رفت . چه کنیم ؟؟؟؟؟؟؟

همکار قدیمی

بد نیست همچنین یادی از همکارانی شود که برای شکل گیری پروژه ارتقاء 6 سال در فولاد مبارکه تلاش نمودند.

طاها

همکار محترم IS در جواب جنابعالی باید عرض کنم که از زمانی که آقای شهریاری مدیر عامل شد اعتبارمون در فولاد مبارکه از بین نرفت بلکه از زمان انجام قرار داد مستقیم و بیشتر به دست همکاران قدیمی این اعتبار خدشه دارشد . ما پروژه هایی مثل احیاء و گندله سازی اهواز رو با اعتبار شهریاری و تلاش های همکاران تونستیم زنده کنیم اگر یادتون باشه اون موقع تو شرکت جشن گرفتند و یه جورایی شرکت رو نجات داد به نظر من شهریاری تو بدترین دوران مدیریت ایریسا بود و به سلامت عبور کردن از اون دوران کار هرکسی نبود

عباس

از بازنشسنگی آقای نجف آبادی گفتی و تفاوت مدیریت ها ، در باره مدیریت مطاله ای نداشته ام ولی مشخص است که مدیریت را نمی توانیم فرموله کنیم که اگر چنین بود روش مدیریت مدیران موفق دنیا باید یکسان باشد ؛ که میدانیم چنین نیست . مدیریت در جوامع مختلف با توجه به شرایط فرهنگی و اعتقادات و ... راه و روش خودش را دارد . مدیران نیز مانند دیگران دغدغه و مشکلات شخصی خودشان را دارند که همین مسائل ( کم یا زیاد) در نحوه مدیریت آنها تاثیر گذار است . یکی با لبخند و دوستی و برخورد رودرو مدیریت می کند یکی با جدیت و نامه و . . . پس چه چیزی باعث می شود یکنفر را مدیر موفقی بدانیم و دیگری را نه ؟ آبا نتیجه کار به تنهایی می تواند توفیق یا عذم توفیق یک مدیر را مشخص کند ؟ باید بررسی کرد ؛ من به شخصه می توانم سوال کنم و آنهایی که علم و تخصص این کار را دارند باید نظر بدهند . ولی یک نظر خودمانی می دهم ؛ مدیر باید کسی باشد که با تمام ضعف و قدرتی که داشته بعد از چند سال وقتی حرفی در باره او به میان میاد آدم قلبا بگه خدا پدرش را بیامرزد . در مورد آقای نجف آبادی هم قبل از گذشت چند سال میگویم : خدا پدرت را بیامرزد .

رضا

در جواب همکار is کمی صبر کن تا پروژه هایی که زمان شهریاری فقط با اعتبارش گرفتیم و الان شرکت را سرپا نگه داشتن تمام بشه بعد ببین اوضاع چی میشه. من فکر میکنم قسمت خدا بوده که دقیقا چند سالی که اوج بحران مملکت و صنعت بود شرکت دست کسی باشه که مرد بحران بوده یا حق